Helgens tävlingar på Gelleråsen Arena fick en tragisk inledning. Under lördagens kval till Swedish GT tappade en förare kontrollen på sin bil och olyckligtvis träffades en funktionär så illa att denne tyvärr avled av sina skador. Tävlingen ställdes in under tre timmar då flera möten pågick och polisen påbörjade en utredning, som alltid görs i samband med dödsolyckor. Olika rykten började florera, men med facit i hand återgavs det mesta korrekt i pressen, eller så uppdaterades det till en mer korrekt story under kvällens gång.
Ingen kan lastas för olyckan. Det var maximal otur att en person råkade befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt. Dödsolyckor är tack och lov väldigt ovanliga inom racing. Mig veterligen har det aldrig någonsin hänt tidigare att en funktionär har förolyckats under en racingtävling. Senast en förare dog på en svensk bana var för 38 år sedan.
Tävlingsledaren Börje Blomén samlade alla funktionärer och han frågade dem om tävlingen skulle avbrytas, eller återupptas? Funktionärerna var rörande överens om att fortsätta tävlingen för att hedra sin vän. Den förolyckade funktionären hade garanterat inte velat att tävlingen skulle avbrytas. Tidsschemat blev naturligtvis förändrat och tre av sportvagnsheaten blev flyttade från lördagen till sist på söndagen.
Verktygsboden Modsport hann aldrig köra sitt kval, men de fick å andra sidan köra sitt första race under lördagen. Startuppställningen baserades på mästerskapstabellen. Hemmaföraren Jonas Jansson tog direkt kommandot och han drog ifrån det övriga fältet. Vi fick i stället se en mycket sevärd kamp om de återstående pallplatserna mellan Toni Berggren, Leif Andersson och Johan Armskogh. De gick i mål inom mindre än en sekund, i ovan nämnda ordning. Jansson vann klass 1, medan de tre efterföljande kör i klass 2. Andreas Ekvall slutade på fjärdeplats totalt och han vann klass 3 före Kent Heijel och Joakim Strid. Vi fick se ett liknande scenario i andra racet med Jansson i sololedning och en klunga av förare en bit bakom. Denna gång lyckades Berggren slita sig loss från klungan, men sedan var det tätt mellan placeringarna. Berggren vann klass 2 före Andersson och Bo Johansson. Heijel vann klass 3 före Arne Nyman och Ekvall.
Toni Berggren dubblade och körde även i Roadsport. Där brukar han vara han vara säkerheten själv på sin hemmabana, men denna gång blev Magnus Mårtenson för stark. Mårtenson vann med 17 sekunder före Berggren och Björn Nyman. I B-klassen vann Jonas Jonsson före hemmahoppet Jonas Gräf och Ulf Andersson. I andra heatet lyckades Berggren hänga med bättre, men fick ändå se sig slagen igen av Mårtenson. Lars Macklin kom trea. Jonsson vann B-klassen igen före Gräf och Max Lindblom.
Dagens bästa fighter återfann vi inte helt oväntat i Roadsport C där samtliga förare körde Mazda MX-5. Unge Oskar Jakobsson är årets utropstecken i klassen. Han tog sin första seger någonsin i klassen vid förra tävlingen och efter en hård kamp lyckades han bärga sin andra raka seger nu i Karlskoga. Erik Blixt och Christoffer Waern var hack i häl i mål. Vi fick se ett lika rafflande andra race med samma trio i toppen. Loppet dominerades till en början av Waern, men Blixt bet ihop och lyckades knipa segern precis framför nosen på Waern medan Jakobsson fick nöja sig med tredjeplatsen.
RS & Clubman bjöd på en annorlunda uppvisning. I första heatet dömdes halva startfältet för tjuvstart! En förvånad men lycklig Christoffer Törnqvist utropades därför till segrare i RS-klassen före Hans Johansson och Mats Hildingsson. Det var Törnqvists första seger. Trots 15 sekunders tidstillägg för tjuvstarten var Clubmansegraren Mattias Andersson bara dryga sekunden bakom Törnqvist i protokollet. Andersson vann Clubman före Peter Öfverman och Hans Tullsten. Andersson var riktigt taggad till andra racet där han vann totalt med 22 sekunder ned till den snabbaste RS-bilen och 41 sekunder före närmaste Clubmanförare! Normalt sett brukar en RS-bil vara snabbare än en Clubmanbil, men det bryr sig inte Andersson om! Tullsten kom tvåa i Clubman före Magnus Andersson. Hildingsson vann RS före Johansson och Törnqvist.
Nu återstår endast finalen som körs i Falkenberg i mitten av september.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se