SPVM Inverterad logo
Sök på SPVM.se:

Svenskt Sportvagnsmeeting 50 år

Det fanns många fina sportbilar att beskåda på utställningsområdet.

Malmö Sports Car Club (MSCC) har arrangerat Svenskt Sportvagnsmeeting i 50 år. De första tre åren på Scandinavian Raceway i Anderstorp, men sedan 1977 på Ring Knutstorp. I modern tid har SSM varit en av de absolut största racertävlingarna i Norden med över 300 deltagare när det var som störst!

Årets upplaga innehöll knappt 200 förare som fördelades i elva heat som innehöll Sportvagnsmästerskapet (SPVM), Riksmästerskapet i historisk Racing – Racerhistoriska Cupen samt ett inbjudningsheat för BMW Cup och Alfa Romeo CAR-Challenge.

Som så många gånger förr var vädret mycket nyckfullt med allt från solsken till hällregn och åska. Även om tävlingen är en Sportvagnstävling har de historiska racerbilarna under många år varit fler än sportvagnarna och det tävlas ju även med historiska sportvagnar…

Sportvagnarna kördes i tre heat; Verktygsboden Modsport, Roadsport och Racersportvagnar.

Verktygsboden Modsport

Bo Johansson var överlägsen i Verktygsboden Modsport I och han vann båda racen utan problem. Inledningsvis var Bengt Johansson med i toppen, men han fick tyvärr bryta efter halva racet. Andreas Ekvall körde två stabila race och vann Verktygsboden Modsport II. Mikael Wiklund kom till start med sin brutala och vackra Alfa Romeo GTV och kom tvåa i klass II i båda racen. Björn Davidsson tog två andraplatser i klass I. Rasmus Eriksson var verkligen på hugget i sin lilla Sylva. Han vann båda heaten i klass III, trots att han fick tidstillägg för tjuvstart i andra racet! Hemmaföraren Håkan Månsson tog två andraplatser i klass III.

#47 Bo Johansson och #50 Andreas Ekwall tog var sin dubbelseger i Verktygsboden Modsport I resp II.
Rasmus Eriksson tog en dubbelseger i Verktygsboden Modsport III.

Roadsport

Mazda MX-5 förarna brukar vara pålitliga deltagare, även på de tävlingar som ej ingår i deras egen cup. 15 MX-5:or kom till start i Roadsport C tillsammans med en MGF som kördes av Marco Danielsson, som körde sin första tävling i SPVM. Då Roadsport A & B hade väldigt få deltagare kördes alla tre Roadsportklasser i samma heat. Jerker Flink körde ohotat i ensamt majestät i toppen av fältet med sin Porsche 928 och han tog två enkla segrar i Roadsport A. Bakom honom var det som alltid kamp mellan MX-5:orna. David Malmberg vann den kampen före Torkel Kristensson och Martin Ling. Magnus Mårtenson hade tekniska bekymmer och missade kvalet. Han startade sist och körde upp sig från 21:a till sjätte plats och tog andraplatsen i Roadsport A. Segraren i B återfanns en bra bit ned i fältet. Det var Anders Stomberg som vann före Max Lindblom. Scenariot i andra racet blev annorlunda. Flink vann som väntat, men nu kom Mårtenson tvåa i mål och i klassen före Lars Macklin. I C-klassen fick Kristensson tyvärr kasta in handduken redan efter uppvärmningsvarvet, då han dök in i depån och bröt. Malmberg tog en ny seger före Philip Winquist och Thomas Ohlsson. Lindblom vann B-klassen före Stomberg.

Jerker Flink tog en dubbelseger i Roadsport A.
David Malmberg tog en dubbelseger i Roadsport C ny Nankang.

Racersportvagn

Racersportvagnarna bestod av Clubmanbilar och alla som körde i RS var av märket Radical. Det var meningen att den kände TV-kocken Tareq Taylor skulle ha kört en av Stefan Mumms bilar, men han skadade sig strax innan tävlingen och tvingades avstå. Mumm kom heller inte till start efter en krasch på träningen så teamet fick representeras av mekanikern Pontus Rastbäck. Kalle Berggren kunde kontrollera första racet och vinna enkelt med sin Radical. Andreas Jähnke tampades med pappa Erland Berggren och det blev Jähnke som tog andraplatsen före Erland, men Erland satte snabbaste tid och fick pole till andra racet. I Clubmanklassen vann Thomas Larsson före Rastbäck och Daniel Holm Sipinen. Det var ordentligt blött när de ställde upp för sitt andra race, samtidigt som solen sken. Det blev lite bryderier om vilka däck man skulle välja. En del satsade på slicks och andra på regndäck. Det blev två tydliga klungor i racet. De med regndäck körde snabbt ifrån de förare som satsat på slicks. Kalle Berggren drog upp tempot och han följdes av Jähnke och Larsson medan resten släpade. Solen sken, men det kom ändå lite mera regn och banan ville aldrig torka upp. Kalle Berggren vann RS-klassen före Jähnke och Erland Berggren. Larsson vann Clubmanklassen före Robin Wachmann och Sipinen.

Kalle Berggren tog en dubbelseger i RS-klassen.
Thomas Larsson tog en dubbelseger i Clubman.

BMW Cup & Alfa Romeo CAR-Challenge

Inbjudningsracet kördes även i år av BMW Cup och Alfa Romeo CAR-Challenge. BMW-föraren Mikael Lundvall tog ledningen från pole. Han jagades intensivt av Ola Håkansson och Håkan Zaar. Lundvall lyckades hålla undan och vinna före Håkansson och Zaar. I Alfa-klasserna startade Kristoffer Edström sist, men han gjorde en imponerande uppkörning och var först i mål av Alforna. Torsten Ekman kom tvåa före Anders Marting. Ekman och Martin kör Abarth, som också är välkommet bland Alforna. Andra racet såg samma inledning, men den här gången orkade inte Lundvall hålla undan och han tvingades dessutom bryta racet mot slutet. Håkansson gick segrande ur striden före Zaar och Emil Brodin. Bland italienarna blev det samma pall igen med Edström, Ekman och Marting.

Mikael Lundvall tog kommandot i BMW Cup.
Kristoffer Edström var bäst i CAR Challenge.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

SPVM Inverterad logo
Välkommen till Sveriges äldsta racingserie för sportvagnar. Hos oss får du mycket körglädje för pengarna.
© Copyright 2024 - SPVM - All Rights Reserved
En hemsida från Bloms IT
crossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram