200 racerbilar stod på startlinjen när MK Scandia anordnade sportvagnstävlingen Vårracet i strålande solsken. Det stora dragplåstret var V8 Thunder Cars med 26 bilar på startgriden. Tävlingen ingick både i Svenska och Finska mästerskapet samt Baltic Cup.
Andreas Ahlberg tog pole och han ledde första racet från start till mål. Bakom honom kämpade Alexander Graff och Marcus Palnér om de övriga pallplatserna och det var Palnér som tog hand om andraplatsen till sist. I andra racet ledde Palnér ända till sista kurvan där Graff gjorde en fräck omkörning på yttern. Graff vann knappt före Palnér och Ahlberg.
Årets första tävling brukar av tradition vara lite glesare med antalet förare än i årets övriga race. Även om det totala antalet förare under helgen var stort så fattades det en hel del förare i vissa klasser. Det största heatet i Sportvagnsmästerskapet var Gärde Wesslau Roadsport, där man körde A, B & C tillsammans. Henric Månsson tog pole, men hans lycka blev kort då han tvingades parkera redan efter ett varv. Toni Berggren, Lars Macklin och Anders Edlund kämpade hårt om segern i A-klassen och det blev till sist Berggren som segrade före Macklin och Edlund.
I B var det den rutinerade Max Lindblom som vann före Ulf Andersson och Gunnar Östlund. Rikard Niva vann C före Erik Blixt och Niklas Kristiansson.
I andra racet var det samma trio i topp till att börja med, men Berggren tappade farten mot slutet. Edlund vann med en sekund före Macklin. Det blev samma segertrio i B och C igen.
Modsportklassen såg besvärande blek ut i premiären. Några förare hade valt att köra med SSK i stället. Mattias Andersson tog en lätt seger i första racet före Peter Eriksson och Bengt Johansson i klass I. Hampus Rydman missade kvalet och fick starta sist. Det hindrade honom inte från att vinna klass II före Gert Severinsson. Roger Fredriksson vann klass III före Niklas Mårtensson och Andreas Ekvall.
I andra racet försvann både Andersson och Johansson varför Peter Eriksson fick en lätt seger. Oskar Krüger kom tvåa i en Ariel Atom. Det var första gången en sådan bil körde ett race på en svensk racerbana. Det blev samma prispall som i första racet för Modsport II och III.
RS, Clubman och Radical körde gemensamt kval och då var det hela 23 bilar som deltog! Racen delades sedan upp som man brukar, med RS och Clubman i ett heat och Radical i ett annat. Fredrik Moberg var totalsnabbast i kvalet. I RS-klassen vann Tor Magnus Fagermo första racet före Johan Kylberg och Teemu Keränen. I andra racet vann Kylberg före Jonny Thomsen och Seppo Mäntylä. I Clubman vann Svein Langholm båda racen före Magnus Andersson. Lars Rosenblad kom trea i första racet och nykomlingen Monika Arvidsson kom trea i andra.
Radical körde två sprintrace och ett långlopp på 40 minuter med obligatoriskt depåstopp. Det blev lite trångt i starten av första sprintracet. Rutinerade Marcus Jönsson läste situationen bäst och tog hand om ledningen. Den släppte han inte i från sig utan han vann första racet före Simon Hultén och unge norske föraren Theodor Olsen. I andra racet ledde Olsen från pole ända till sista varvet. Jönsson visade sin rutin och kyla. Han låg snällt bakom Olsen och avvaktade hela racet tills han kom till Mjölbykurvan för sista gången. Då satte han in sin attack och han vann före Olsen och Fredrik Moberg.
I långloppet grusades planeringen för en del team då det blev saftetycar nästan direkt sedan Christian Brobergs bromsar hade hängt sig mitt på startrakan. Nykomlingen Theodor Olsen disponerade loppet bäst och han vann med 23 sekunder före bröderna Mattias & Fredrik Moberg. Johan Kylberg kom trea tillsammans med Per Staaf Jr.
Ginetta G20 Cup firar 10 årsjubileum i år. Klassen körs ihop med den något snabbare G40 Cupen. Robin Lassander har snabbt funnit sig till rätta i sin Ginetta G40, men han fick starkt motstånd av hemmaföraren Anders Gustavson som gjorde ett gästspel under helgens tävling. De turads om att leda loppet, men Lassander gick segrande ur striden med bara en dryg tiondels sekund. Efter racet fick dock Gustavson ett tidstillägg eftersom tävlingsledningen ansåg att han hade kört för snabbt i samband med en gulflaggssituation. Andraplatsen övertogs därför av Andreas Andersson, som också är ny i G40. Niclas Harbig kom trea.
I Ginetta G20 Cup var det tät och spännande racing. Joakim Strid gjorde en spektakulär avåkning i chikanen, men lyckades rädda situationen snyggt och tappade bara ett par placeringar på incidenten. Gamle mästaren Dennis Strandberg var tillbaka, nu i en G20 och han kunde vinna första racet före Alexander Holmberg, som också gjorde comeback, samt regerande mästaren Strid.
I andra G40-racet fick Lassander en lite lättare resa mot segern och segermarginalen blev så småningom hela 10 sekunder före Andreas Andersson och Niclas Harbig.
I G20-klassen vann Strandberg återigen, nu före Strid och Holmberg.
SSK-Serien körde sina klasser också under helgen liksom Legends och Superkart.
Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet körs på Kinnekulle Ring sista helgen i maj.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se