Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 41:a gången och kanske var det den varmaste upplagan någonsin? Ring Knutstorp ligger som en gryta vid Söderåsen och i nedre depån stod luften stilla i värmen.
Sportvagnsserien hade större startfält än någonsin och man tvingades dela både på Roadsport och Modsportheaten för att alla skulle få köra. De historiska racerbilarna var något färre än vanligt, varför man totalt sett inte nådde över 300 startande i år. Det är ändå den största racingtävlingen i Sverige även i år.
Modsport, som i år heter Jarl Bilservice Modsport, fick för första gången dela upp sig i två heat. Modsport I & II körde i det första heatet. Där startade Villy Zielinski i pole. Han tog starten och drog sedan ifrån det övriga fältet och vann med 12 sekunder före Jaan Tolli och Peter Eriksson. Det andra racet blev betydligt mer spännande. Zielinski tog visserligen ledningen igen, men den här gången hängde Tolli med i svängarna. Dock snurrade Tolli och fick börja om. Han bet ihop och kämpade sig upp genom fältet igen. Zielinski fick problem med slirande koppling mot slutet av racet och Tolli kunde ta sig förbi och vinna racet. Cobra-Bengt Johansson kom trea. Mattias Andersson gjorde ett starkt race. Han bröt första racet med bäramsbrott och fick starta sist i andra racet, men han körde upp sig och tog sjunde plats. I Modsport II gjorde som vanligt Bo Johansson en stark insats och pressade Modsport I-bilarna hårt. Framförallt i andra racet var låg han väldigt bra till, innan han snurrade Han vann första racet före Marcus Stålheim och Ronnie Hofberg. I andra vann Henrik Pihl före Johansson och Torulf Magnusson.
I Modsport III ledde Niklas Mårtensson från start till mål. Han vann före Per Gustavsson och Fredrik Hedberg. Race två inleddes på samma vis som första, men tyvärr tvingades Mårtensson bryta efter fyra varv. Gustavsson övertog ledningen, men han pressades hela tiden av Hedberg. Segermarginalen blev endast 0.3 sekunder till Gustavssons fördel. Thomas Larsson kom trea. En handfull Roadsportförare passade på att köra även i Modsport för att få extra mycket körtid i helgen.
Roadsport, som i år heter Gärde Wesslau Roadsport, var rekordstort. Det första heatet för A och B innehöll 31 bilar! Anders Edlund startade från pole, men han tjuvstartade och fick 30 sekunders tillägg. Patrik Rydh vann första racet före Tommy Falck och Lars Svensson. I andra racet gjorde Edlund inget misstag. Han vann före Rydh och Falck. Henric Månsson gjorde dagens bedrift. Han missade kvalet och fick starta sist, men han körde upp sig ända till fjärde plats i mål i första racet! (Det blev en fjärdeplats även i andra racet ) I Roadsport B vann Martin Gistell första racet före Pär Fredriksson och Anton Svensson. I andra ledde Joachim Osbeck inledningsvis, men först i mål var Gistell före Osbeck och Fredriksson. Känslorna svallade över då Osbeck påvisade skador på sin bil som kom från påkörning bakifrån. Tävlingsledningen valde dock att inte göra någon åtgärd och ingen protest lämnades in från förarna heller.
Roadsport C bjöd som vanligt på underhållning i den högre skolan. Andreas Halbig tog ledning från pole, men han var mycket hårt uppvaktad av Kent Heijel och Erik Blixt. De gick i mål i den ordningen och det skiljde mindre än en sekund mellan de tre. Även längre ned i fältet fick vi se härliga kamper och omkörningar. I andra racet vänder man på de sex första i starten. Nykomlingen Thomas Thorén ledde inledningsvis, men tyvärr fick han bryta efter att han fått problem med styrningen. Det blev samma topptrio som gjorde upp om medaljerna även i andra racet och det blev samma fördelning mellan platserna som i första racet. Rikard Niva hade åkt ända från Luleå, men tyvärr gav motorn i hans Mazda RX7 upp redan under fredagens träning Han ägnade i stället helgen åt att hjälpa de andra förarna med att skruva. Han fick motta ett specialpris för sina insatser under helgen. Han blev mycket glad och sa att det var det roligaste priset han någonsin hade fått!
I heatet med RS och Clubman fick vi ett härligt tillskott av några nya Radical SR3:or. Simon Hultén vann Radicalmästerskapet 2012, men i kvalet mäktade han "bara" med en fjärdeplats bakom Erik Stillman, Jonny Thomsen och Thomas Stamreus (alla i RS). I första racet tog Thomsen starten. Han körde sitt livs race och vann före Stillman och Hultén, trots att han kör den äldre Prosportmodellen. I andra racet plockade Hultén fram de gamla mästertakterna. Han vann före Stillman och Thomsen. I Clubman gjorde Petter Berger comeback. Han visade att de gamla mästartakterna sitter i. Han vann det första racet före Magnus Andersson och Stefan Mumm. Stefan hade bättre fart på grejerna i andra racet, som han vann före Andersson och brodern Bjarne Mumm.
Arrangören Malmö Sports Car Club (MSCC) delade ut vandringspriset Alf Näslunds kanna till en medlem som "lagt ned ett stort och föredömligt arbete på sin sportvagn och genom sin person profilerar klubben." Priset gick i år till Björn Hedlund, som tidigare varit ordförande i klubben. Han har dessutom renoverat sin Morgan under 20 års tid som nu har blivit en riktig pärla.
Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet är Kanonloppet i Karlskoga i mitten av augusti.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se