Sportvagnsmästerskapet körde årets andra tävlingshelg. Även denna gång körde man tillsammans med Stockholms Sportvagnsklubb (SSK) på deras hemmabana Kinnekulle Ring. Sommarvädret ville inte riktigt infinna sig. Det var mest molnigt, med små inslag av både regn och sol. De flesta körpassen kunde i alla fall köras på torr bana.
Modsport hade fått en ny klassponsor till denna tävling. Det var Verktygsboden som har gått in som samarbetspartner. Alla tre klasserna körde i samma heat. Mattias Andersson var snabbast i kvalet och han vann båda racen i klass I före Peter Eriksson. Alexander Pfister kom trea i första racet, men bröt tyvärr andra racet, varför ingen kom trea.
I klass II hade Torkel Kristensson fått ordning på sin bil och då kunde ingen stoppa honom. Han tog en övertygande dubbelseger. Joakim Unnebäck kom till start med sin helt nybyggda Valhalla Exige och tog andraplatsen före Gert Severinsson. I andra racet hände något med drivlinan för Unnebäck som fick parkera tre varv före mål. Severinsson tog därför andraplatsen.
I klass III tog Niklas Mårtensson en dubbelseger. I första racet kom Pär Fredriksson tvåa och Andreas Ekvall trea. I andra racet kom Ekvall tvåa och Ulf Andersson trea.
I Gärde Wesslau Roadsport A tog Anders Edlund en överlägsen pole. Han vann också första racet, men inte lika överlägset. Lars Macklin kom tvåa och Toni Berggren trea. I andra racet hade Henric Månsson äntligen fått ordning på sin bil och då hängde ingen med honom. Han vann med tio sekunder före Edlund och Berggren.
I Gärde Wesslau Roadsport B vann Martin Gistell första racet före Anders Eriksson och Ulf Andersson. I andra racet vann Eriksson före Andersson och Max Lindblom.
Gärde Wesslau Roadsport C var även första deltävlingen för MX-5 Cup. Regerande mästaren Erik Blixt var väldigt övertygande då han vann båda racen solklart. Niklas Kristiansson kom tvåa i båda racen medan Thomas Thorén och Oskar Jakobsson delade på tredjeplatserna. Blixt hade något extra att kämpa för denna helg. Mazda Sverige bjuder nämligen på en resa till Europafinalen för MX-5 Cup i Barcelona. Det blir alltså Erik Blixt som kommer att representera Sverige i Europafinalen och skulle han lyckas bra där blir det världsfinal på Laguna Seca i USA!
Roadsport C och MX-5 Cup går hand i hand, eftersom de flesta bilar i klassen är just Mazda MX-5. Det var således samma prispall i MX-5 Cup Modifierad som i Roadsport C. I Standardklassen vann Christoffer Waern båda racen före nykomlingen Niclas Larsson och Nils-Erik Persson.
RS & Clubman körde ihop och i RS-klassen vann Johan Kylberg första racet före Seppo Mäntylä och Peter Gustafson. I andra racet lämnade Kylberg över ratten till Jesper Prytz som förvaltade förtroendet och vann före Tor Magnus Fagermo.
I Clubman var Stefan Mumm tillbaka i gammal god form och han vann första racet före Svein Langholm och Bjarne Mumm. I andra racet vann Langholm före Stefan Mumm och Magnus Andersson.
Förutom SPVM´s klasser kördes också alla SSK-klasser samt Ginetta och Radical.
Nästa tävling för SPVM är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp i början av juli. Det är årets största racingtävling.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se