Sportvagnsmästerskapet körde sin final under Falkenberg Classic ihop med Racerhistoriska klubben. Det blev ett omväxlande väder denna finalhelg med regn och blåst på träningar och kval, men alla race kördes i torrt. Startuppställningarna blev lite annorlunda i de flesta heat, på grund av regnet, varför vi fick se en hel del omkörningar.
Kent Heijel kom till Falkenberg som ledare i Modsport III och i SPVM totalt, men han tog absolut inte ut något i förskott. – Jag har varit i den här situationen tidigare och jag vet att man måste koncentrera sig ända tills den sista målflaggan faller, sa Heijel.
Efter kvalet för Verktygsboden Modsport stod Toni Berggren i pole före Fredrik Ström och nämnde Heijel. Mycket bra förutsättningar för Heijel inför finalen. Som väntat blev det många omkörningar i början av racet och efter några varv hade Jonas Jansson tagit ledningen och han vann första racet i klass 1 före klass-2 förarna Berggren, Niklas Mårtensson och Fredrik Ström. I klass 3 var det en hård fight mellan Arne Nyman och Kent Heijel där Heijel tog kerbsen lite väl hårt i chikanen vid ett tillfälle. Strax efter tappade han kontrollen över bilen och kraschade hårt in i muren på baksidan av banan. Teamet konstaterade att ett stag hade brustit, troligtvis blev det skadat av kerbsen. Heijel var rejält omskakad och mörbultad, men kunde gå från vraket. Mästerskapet däremot gled honom ur händerna ännu en gång… Nyman vann racet före Joakim Strid och Andreas Ekvall. I andra racet vann Bo Johansson före Niklas Mårtensson (båda klass 2). Pekka Nyström kom till start med en generation 5-Camaro. I första racet blev han påkörd redan i starten och tvingades bryta och fick starta sist i andra racet där han körde upp sig och körde i mål på tredje plats och han vann klass 1. (Berggren kom trea i klass 2 och Jansson kom tvåa i klass 1). I klass 3 kunde Nyman ta sin andra raka seger före Strid och Ekvall. Nyman vann årets serie i klass 3 med endast två poäng före Heijel. Jonas Jansson vann klass 1 före Per Gustavsson och Fredrik Blomstedt. I klass 2 ledde Leif Andersson före finalen, men tyvärr fick han säsongens två sämsta resultat i finalen och förlorade därmed mästerskapet till Niklas Mårtensson. Andreas Ekvall kom trea. Joakim Strid kom fyra, men han vann Ginetta G20 Cup före Anders Björnson och Gustav Larsson.
I Roadsport A har Magnus Mårtenson haft en stabil och stigande formkurva hela säsongen. Nu avslutade han på topp med att ta en dubbelseger i Falkenberg. Toni Berggren och Lars Macklin delade på övriga pallplatser. I mästerskapet inledde Mårtenson lite försiktigt med en andra och en tredjeplats, men sedan blev det åtta raka segrar och seger i Roadsport A före Berggren och Macklin. Mårtenson var dessutom den förare som plockade mest poäng av alla, varför han även blev årets Sportvagnsmästare.
I Roadsport B inledde Max Lindblom helgen bäst med att vinna första racet före Ulf Andersson och Jonas Jonsson. Andra racet vanns av Andersson före Jonas Gräf och Lindblom. I mästerskapet vann Jonsson före Gräf och Andersson.
Roadsport C hade som vanligt det största startfältet, denna gång med 21 bilar på griden. Erik Blixt var snabbast i kvalet före Niclas Larsson och Thomas Pihl. Två förhandsfavoriter som slet ont i kvalet var mästerskapsledaren Christoffer Waern på sjätte plats och unge Oskar Jakobsson på åttonde plats. Båda gjorde i stället fina uppkörningar i racet där Waern till sist vann före Blixt och Jakobsson. Med den omvända startordningen stod Janne Murvik i pole före Lars Olsson, men toppförarna gjorde processen kort och det blev samma trio på pallen igen. Waern vann mästerskapet före Jakobsson och Larsson.
RS & Clubman körde tillsammans och det kom tyvärr bara två RS-bilar till finalen. Clubmanföraren Mattias Andersson körde som vanligt mycket snabbt, så snabbt att inte ens RS-bilarna hängde med! Andersson vann båda racen före Mats Hildingsson. Hans Johansson körde den andra RS-bilen och kom därför tvåa i klassen i båda racen. Peter Öfverman kom tvåa i Clubman före Magnus Andersson. I andra racet var ordningen den omvända. I tabellen för RS inledde Peter Johansson säsongen bäst, men så fick han problem med bilen och det gav Hans Johansson möjligheten att vinna. Hans Johansson visste att han bara behövde ta sig i mål i finalen för att vinna mästerskapet före Peter. Christoffer Thörnqvist kom trea. I Clubman ledde Hasse Tullsten mästerskapet från början till slut. Mattias Andersson missade tyvärr första tävlingshelgen, men sedan vann han alla återstående åtta tävlingar, utom en, men det räckte ändå bara till andraplatsen. Fredrik Hanström var flitig och tog poäng i samtliga race och kom trea.
Nu börjar vintersäsongen. Det gäller att alla bilar är i god form när säsongen börjar 2019!
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se