Det blev ingen publikfest vid årets Sportvagnsmeeting, men bilar fanns det gott om som vanligt. Närmare trehundra startande fördelat på elva heat, dessutom det sedvanliga familjerallyt. Entusiastklubbarnas bilar fyllde övre parkeringen.
Tack och lov förskonades vi från allvarligare incidenter trots det hasardartade vädret. Jag vill ge alla tappra tältare en eloge för att ni stod ut hela helgen. Johan Krondahl såg till att alla fick ström då banbolaget tydligen hade för lite att dela ut(!)
Jag pratade med Torbjörn Svensson en timme före Roadsport B skulle köra och han var tveksam till om han skulle köra. Han hade ingen defroster och han räknade med att bilen skulle imma igen totalt. Men han provade att köra och det betalade sig väl. Jan Brolund vann före Otto Dürholt och just Torbjörn Svensson. I Roadsport C vann Erling Larsson före Mattias Dahlin och Anders Agfors. Jan Warg gjorde allt för att göra reklam för sin Pagano genom att köra upp och ned för slänten bredvid banan under racet!
Modsport blev en kamp mellan Jaan Tolli och Stefan Pfister. Stefan ledde ett tag med sin otroligt fina Lotus Europa, men fick till sist ge sig mot Jaans Porsche Boxter. Jaan hade stora svårigheter att tygla sina turbohästar. Tommy Svensson kom trea med sin Mazda RX7. I Modsport III vann Mats Hildingsson före Magnus Olsson och Joakim Unnebäck. Douglas Wichers solokörde till seger i Modsport II.
RS klassen visade på många härliga fighter. De körde som vanligt ihop med RS 1800 bilarna. Peter Johansson vann med sin PRC, men han var hela tiden uppvaktad av Mikael Ohlsson i en Radical. Mikael kör normalt en Formel Ford Zetec i SM så detta inhopp i en ny bil var verkligen imponerande. Jörgen Pettersson blev trea i en Radical. Flemming Bendixen var klart bästa RS 1800 förare och den ende som inte blev varvad i sin klass. Tvåa kom Svein Langholm före Sören P Christiansen.
Roadsport A blev en match mellan Arne Parnheden och Mats Ohlsson. Mats ledde till en början, men sedan tog Arne över. Lars Svensson blev trea. Lars Joelsson lyckades med konststycket att snurra efter NGK-krönet i år också och även den här gången stannade bilen utan att bli skadad.
Vi fick se deltagare från Norge, Finland, Danmark och England.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se