Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 36:e året i följd. Tävlingen kördes i en stekande hetta på Ring Knutstorp. Det var rekordmånga deltagare med, närmare 300 bilar på startlinjen vilket gör detta till Sveriges i särklass största racertävling. Ytterligare 200 bilar körde rallyt och 400 sportbilar ställde ut i depån. 2 500 personer kom och tittade på. Det var 300 personer som hjälpte till som funktionärer. Malmö Sports Car Club var som vanligt arrangör och detta är deras i särklass största evenemang varje år. Från början var detta en ren sportvagnstävling, men på senare år kör även de historiska klasserna.
I Sportvagnsmästerskapet (SPVM) var Roadsport största klassen. Den fick delas upp i två heat. I Roadsport A kvalade Joakim Granfors bäst. Joakim inledde säsongen med att köra Modsport, men eftersom inte Modsport körde i Karlskoga senast hoppade han över till Roadsport och han har varit ostoppbar sedan dess. Han vann båda heaten i överlägsen stil. Bakom honom var det hårdare tag om de övriga pallplatserna. I första racet var det till sist Mats Ohlsson som lyckades ta andraplatsen före Tommy Falck. I andra racet blev ordningen den omvända.
Roadsport B och C kördes i ett annat heat. I första racet hade Jonas Nilsson och Joachim Osbeck en fight om ledningen. Tyvärr körde Osbäck av efter NGK-krönet och hamnade långt ned i fältet. Nilsson vann, men han hade C-föraren Fredrik Westin mindre än en sekund bakom sig i mål. Fredrik Henriksson, också C, kom trea i heatet. Tvåa i B, men först på fjärde plats kom Anders Eriksson före Max Lindblom. Trea i C kom Niklas Falk. I andra racet såg det helt annorlunda ut. Anders Eriksson tog ledningen från start och ryckte ifrån övriga fältet. Han vann med 15 sekunder före Lindblom. Westin kom trea mål och etta i C. Sedan kom trean i B som var Nilsson. Henriksson och Osbeck kom tvåa och trea i C. Racet avslutades med att Bengt Nylén sprängde motorn precis när han körde över mållinjen. Han lade ett ordentligt moln bakom sig och det brann både i bilen och i gräsmattan bakom honom innan han fick stopp. Funktionärerna var snabbt på plats och de fick snart kontroll på situationen.
Modsport handlade helt och hållet om hemmaföraren Jaan Tolli. Han var snabbast rakt igenom och han vann båda racen. Till första racet hade Sten Jarl kvalat som tvåa, men han missade tyvärr i starten och fick jaga. Arne Parnheden och Peter Eriksson hade en härlig fight. Parnheden gick segrande ur striden med 0,3 sekunder. John-Erik Öberg kom fyra. Andra racet blev dramatiskt. Det började med att Douglas Wichers fick parkera redan innan start. Parnheden körde in i ett räcke och Jarl fick en däckseparation på rakan så att det sprutade delar över hela banan. Heatet rödflaggades strax efteråt så att man kunde rensa banan från allt skräp. När dammet hade lagt sig kunde man konstatera att Tolli vann före Eriksson, Jarl och Öberg.
Clubman och RS körde i samma heat, men man hade delad start. Först släpptes Clubmanbilarna och 40 sekunder senare släppte man RS. Petter Berger stod i pole, men det var Stefan Mumm som tog starten. Berger pressade på allt han kunde och till sist tog han sig förbi och vann med fyra sekunder. Mikael Aagaard kom trea. I andra racet var scenariot detsamma, men när Berger hade ett varv kvar exploderade katalysatorn och han tvingades bryta. Henrik Andersen lyckades ta sig förbi Mumm som blev tvåa återigen. Peter Strand kom trea. Perry Johansson vann båda racen i RS. I första racet kom Peter Eriksson tvåa och Åke Bornebusch trea. I andra kom Bornebusch tvåa och Hans Söderholm trea.
I inbjudningsklasserna Ginetta G20 Cup och Porsche Cup gick det så här: Ginetta Race 1: Ola Nilsson, Mats Nilsson och Ted Brink. I andra racet: Mats Nilsson, Ted Brink, Tobias Brink. Porsche Sports Cup Race 1: Mattias Stålknapp, Håkan Ricknäs och Richard Lundqvist. Race 2: Håkan Ricknäs, Richard Lundqvist och Mattias Stålknapp.
Nästa tävling i SPVM körs i Anderstorp i slutet av augusti. Då gästas serien av BOSS-serien där man kör Formel 1-bilar före 2004. Det blir häftiga toner på mossen det!
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se