Finalen för både den Historiska RacingCupen och Sportvagnsserien kördes samtidigt i Falkenberg. 200 bilar stod på startlinjen. Det kördes även ett familjerally i samband med tävlingen och de hade sin målgång vid banan.
Bland Sportvagnarna var Roadsport största klassen med 26 bilar. Som ett försök att utöka samarbetet med Norge var den Norska Roadsportklassen inbjuden också. – Vi vill på sikt försöka synkronisera våra reglementen så att vi kan köra alla tävlingar tillsammans i framtiden. Som ett första försök har vi i år inrättat ett Norsk/Svensk Cup där finalen i båda serierna räknas ihop, sa Max Lindblom från den Svenska Roadsportföreningen. Detta var den första finalen, den andra körs på Vålerbanen i Norge den 22-23 september. Norrmännen har lite friare reglemente och det var därför inte förvånande att se dem i toppen av resultatlistan. Frode Alhaug stod som segrare i båda racen med sin Corvette Stingray-67.
Årets nya klass, Ginetta Cup, avslutades också i helgen med att Rikard Bengtsson blev mästare. I Clubmanserien dominerade Petter Berger stort och vann alla race utom ett i år.
Den Historiska RacingCupen blir bara större för varje år. Efter stridigheterna i vintras kring den nya HTP-handlingen lät det som om det skulle bli stort manfall i serien i år. Så blev nu inte fallet. Det har visserligen blivit nedgång i vissa klasser, men detta har kompenserats av fler i andra klasser. Den största klassen denna gång var Standard Ny med 23 bilar. Micke Östberg ledde första racet, men tappade plötsligt fart och K-G Almström vann. – Nyckeln till huvudströmbrytaren hoppade ur och bilen dog. Det tog en stund innan jag hade fått den på plats igen, sa Österberg. I andra racet satt alla delar på plats och då vann han.
Sports 2000 är en klass som ökat mycket de senaste åren. Till finalen kom det 16 bilar. Serien har dominerats stort de två senaste åren av Niklas Johansson. I år vann han samtliga race och blev därmed också RHK-mästare. – Det har varit mitt mål hela året att bli RHK-mästare. Nästa år skall jag köra ute i Europa istället. Vi blir då tre bilar som kör i samma team, sa Johansson.
Bland alla vackra gamla bilar återfanns en och annan gammal legendarisk racerförare också. Sextiotalets gigant från Falkenberg, Ulf Svensson, fanns på plats tillsammans med sin fru Berith ”Johan” Svensson. Han tävlade aktivt som TT-förare i 11 säsonger och sedan F3 i 13 säsonger! Han var känd för att alltid ha perfekt ordning på sina grejer. En stor del i detta var mekanikern ”Johan”, alltså hans fru…
Magnus Ahlqvist kör en Cooper F2 från 1964 som från början kördes av Graham Hill och Frank Williams. Den byggdes sedan om till F3 och kördes i Sverige av Hans Sjöstedt, Bror-Erland Carlsson och Erikki Salminen. I Falkenberg fanns i helgen bilens tre senaste ägare.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se