SLC körde årets femte tävlingshelg på Anderstorps gamla Formel 1 bana. Banan har genomgått stora förändringar i år med bl a en helt ny depåbyggnad med depåboxar. Detta uppskattades mycket av alla SLC-team. Förutom SLC´s långlopp kördes även SLC GT, Nordic Supercar samt Sportvagnsserien.
I tretimmarsracet kom det 35 bilar till start. Hubert Bergh Motorsport tog en överlägsen poletid med nästan en och en halv sekund före Lueg Sportivo med Tony Rings Ferrari. BRS Motorsport stod trea och Levin Racing fyra. I starten var BRS på hugget och tog ledningen in i första kurvan. På andra varvet hade Spalding Motor jobbat sig upp från sin femte startposition till ledning, men lyckan blev kort redan på tredje varvet fick de bryta. –Vi har svårt att få bakvagnen att hålla för all effekt, sa Leif Spalding. BRS drog upp ett tempo som få kunde matcha, men med handicapsystemet är det ändå de långsammare klassernas bilar som leder totalt långt in i loppen. Efter två timmar hade Levin Racing tagit sig upp i ledningen. Den behöll de ända in i mål. Det var Anders Levin och Erik Behrens som körde. –Första halvan av racet var en taktisk fullträff. Vi bytte under kod-60 och låg bra med i fältet. Enda missen var att däcken inte höll hela racet, men vi bytte dem i samband med ett förarbyte, sa Erik. Bilen de körde var den som Puma Racing hyrde i början av säsongen. –Pumorna skall kanske hyra den igen till finalen i oktober. Eventuellt skall Carl Rydqvist köra den i Porsche Carrera Cup´s sista race. Hur som helst skall jag köra den tillsammans med bröderna Morin i Dubai 24-timmars i vinter, sa Anders. Tvåa i racet kom Hubert Bergh Motorsport och trea Skydda Racing. I sextimmarsracet vann ”som vanligt” Hubert Bergh Motorsport. De är utan tvekan det bästa långloppsteamet i Sverige. Team Wärnbring kom tvåa före Swede Team Motor.
SLC GT kördes tillsammans med Nordic Supercarfinalen. Erik Behrens hade redan vunnit Nordic Supercar och lånade därför ut sin Viper till Per-Erik Axehult. –Jag trodde inte att det var sant när Erik ringde, men det var ju klart att man tackade ja. Samtidigt måste jag köra försiktigt, jag har inte råd att lägga den på taket, sa Per-Erik. I det första racet ledde Pekka Nyström racet från start till mål. Han kör en Corvette från sjuttiotalet som visserligen har mycket effekt, men på papperet skall den inte kunna hänga med Vipern. Pekka är van att hantera V8:or med mycket effekt och han är en mycket duktig förare så han lyckades hålla Vipern bakom sig genom hela racet. I det andra racet lyckades Per-Erik vinna. Han var lycklig och lättad att det hade hållit hela vägen. –Får jag en segerpuss, frågade mekanikern Leif Nyman. –Du kan få hur många du vill, svarade en leende Per-Erik.
Sportvagnsserien körde sina finaler. I Clubman och Modsport var spänningen störst. Årets nykomling i Clubman, Petter Berger, ledde inför finalen med en poäng före Svein Langholm. Den som kom först i mål skulle vinna mästerskapet. Svein var mycket fokuserad och ledde racet från start till mål. Petter krokade ihop med Flemming Bendixen och fick jaga en bit ned i fältet. –Jag har verkligen koncentrerat mig på att vinna finalen. Jag har tränat hårt och gått ned ett par kilo i vikt. Men det såg mörkt ut ett tag när växellådan gick sönder på träningen, sa Svein som även trodde att Petter kommer att vinna nästa år. Pekka Nyström dubblade och körde även Modsport som han vann. Jaan Tolli kom tvåa. För Jaan räckte det till mästerskapsvinst med en halv poäng före Stefan Pfister. –Det har varit så jämnt i år. I Falkenberg vann jag med mindre än sekund över Stefan, sa en lycklig Jaan Tolli. I RS vann Thomas Nilsson och i Roadsport A Jan Brolund utan att ens behöva köra finalen och Roadsport B Mikael Wiklund trots att han bröt med oljeläckage.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se