Årets upplaga av Falkenberg Classic blev återigen rekordstor! I år stod det närmare 270 bilar på startlinjen i Sportvagnsmästerskapet och den historiska racingcupen. Sportvagnsmästerskapet går mot strömmen då de ökar i antal utövare för varje år som går. De flesta racingserier sliter och tappar förare, men här trivs det fler och fler förare. Det stabila reglementet och den gemytliga atmosfären som präglar sportvagnsracingen är två starkt bidragande orsaker. Både Roadsport och Modsportheaten är så stora att de får delas upp i två heat var!
Gärde Wesslau Roadsport C var störst med 27 bilar på startlinjen! Christer Gellerstedt tog pole, men det var Erik Blixt som tog kommandot i första racet. Gellerstedt hängde på, men han orkade inte rå på Blixt. Thomas Thoren körde in på tredje plats. I andra racet tog snart Gellerstedt ledningen och sedan höll han Blixt bakom sig hela vägen till mål. Ulf Andersson kom trea. Gellerstedt hade behövt en dubbelseger, men det hade ändå inte räckt. Blixt vann klassen i år.
Kent Hellqvist hade pole i Gärde Wesslau Roadsport A, men det var Henric Månsson som vann båda racen före Hellqvist och Anders Hedlund. Hedlund behövde dock inte förta sig, han samlade bara på sig tillräckligt med poäng för att vinna klassen. Mikael Wiklund gjorde comeback efter sju år och det blev seger direkt i B! Anders Eriksson kom tvåa och Max Lindblom trea. Andra racet blev sevärt där Lindblom knep segern både i racet och i klassen före Eriksson och Niklas Falk.
Andreas Boström tog pole i Jarls Bilservice Modsport I, men det var Janne Brunstedt som gjorde en kanonstart i racet och han tog ledningen med god marginal. Zielinski fick en snyting i första kurvan och hamnade i sandfållan. Boström jagade ledande Brunstedt, men han gjorde inga oförsiktiga omkörningsförsök, för Brunstedt kör i Modsport II. Mot slutet av racet kom Carl-Henrik Strömnes som skjuten ur en kanon! Han formligen flög förbi Boström och satte direkt in jakten på Brunstedt. Strax efter krokade Hampus Rydman och Bengt Johansson ihop och säkerhetsbilen kallades ut. Strömnes fick 30 sekunders tillägg för omkörning på gulflagg så när röken hade lagt sig stod Brunstedt som segrare före Boström och Alexander Pfister. Brunstedt vann alltså klass II före Bo Johansson och Peter Eriksson medan Boström vann klass I före Pfister och Jonas Jansson. Brunstedt tog ledningen även i andra racet, men nu orkade Boström ta sig förbi och vinna totalt. Robin Johansson kom tvåa i klass I och Jonas Jansson blev trea. Brunstedt vann klass II före Peter Eriksson och Kent Johansson. Trots en bedrövlig finalhelg blev Hampus Rydman mästare i klass II.
Andreas Boström har en lång och brokig racekarriär som har innefattat allt från Formel Ford, Formel Opel Lotus till STCC. Han blev dansk mästare i Special Saloon 2011 och i år blev han mästare i Modsport I.
Jarls Bilservice klass III blev en intressant historia... Vid tävlingarna på Knutstorp i somras dök nykomlingen Niklas Johansson upp från ingenstans och sopade mattan med konkurrenterna. I Falkenberg blev det dubbelseger igen! Robert Gustafsson ledde klassen inför finalen och efter en andraplats i första racet såg han ut att gå mot seger. Fredrik Hedberg blev trea i första racet. På uppvärmningsvarvet till andra racet tog Gustafsson i för hårt när han skulle värma däck. Han tappade bilen som for in i en betongmur och det roliga var slut innan det ens hade börjat... Han fick stå vid sidan och se Johansson vinna före Thomas Larsson och Roger Fredriksson. Hedberg slutade fyra och Kent Heijel femma. Hedberg vann därmed klassen före Heijel och Fredriksson. Stackars Gustafsson föll ända till fjärde plats! Heijel hade ett annat jubileum att tänka på. Han samlade ambulanspersonalen och tackade dem för det var precis ett år sedan de räddade livet på honom när han fick hjärtinfarkt under fjolårets final.
RS & Clubman körde tillsammans. Thomas Stamreus stod i pole(RS), men i racet fick han ge sig mot den snabbe dansken Nicolai Hansen. Johan Kylberg kom trea. I andra racet lyckades dock Stamreus hålla ihop körningen och vinna före Hansen och Jonny Thomsen. Stamreus vann klassen i år igen...
I Clubmanklassen tog Ronnie Hofberg en dubbelseger. Kris Roberts kom tvåa i första och pappa Pete kom tvåa i andra. Hasse Tullsten kom trea i båda racen, men han vann klassen totalt!
Ginetta och Radical är två klasser som ”hittade hem” till Sportvagnsmästerskapet till årets säsong.
I Ginetta GT5 Challenge kom Jesper Prytz till finalen med ledning i mästerskapet med en poäng före fjolårssegraren Niclas Lindström. Prytz var laddad till tusen och han körde till sig pole inför första finalen. Lindström tog dock starten och sedan byggde han upp en lucka till Prytz som aldrig orkade svara. Lindström vann med fem sekunder före Prytz och Robin Lassander, som i sin tur var vann G20-klassen. Han hade dock fullt upp med att freda sig mot fjolårssegraren Joakim Strid. Stid kunde ändå dra på smilbanden, för andraplatsen räckte till att säkra seriesegern i G20-Cupen. Det var första gången i cupens nioåriga historia som en förare lyckades försvara sin titel.
I andra racet blev det ett liknande scenario. Lindström tog starten före Prytz och bakom dem var det stenhårt om segern i G20-Cupen. Lindström vann finalen och försvarade därmed sin titel i GT5 Challenge före Jesper Prytz. Niclas Harbig kom trea i mästerskapet.
Otto Gullberg vann G20-finalen före Lassander och Strid. Strid vann som sagt mästerskapet före Gullberg och Lassander.
Ginettaklassen har bjudit på väldigt fin racing under året med många omkörningar och täta kamper. Det är dessutom en relativt billig klass som erbjuder mycket racing för pengarna. Totalt deltog 23 förare under årets säsong.
I Radical tog Fredrik Moberg pole. Första racet blev en kamp mellan Moberg, Simon Hultén och Marcus Jönsson, som Moberg vann med endast en tiondel före Hultén! Äntligen stämde det hela vägen för Moberg. (Vi minns hur nära det var i Karlskoga senast.) Jönsson kom trea. Det blev samma jämna kamp och samma utfall även i andra racet. Jönsson vann mästerskapet för andra året i rad.
Ännu en säsong är till ända. Det skall bli kul att se om SPVM fortsätter sin positiva trend även nästa år.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se