Det blev en rekordstor racehelg i Falkenberg när både Sportvagnsserien och den Racing Historiska Cupen körde sina finaler tillsammans. Närmare 250 bilar kom till start, vilket är rekord för tävlingen. Den besöktes dessutom av ca 3000 åskådare!
Roadsport A & B var först ut på banan. Lars Macklin stod i pole, men han missade en växel i chikanen och tappade flera placeringar. Henrik Månsson tog kommandot och han jagades närmast av Kent ”Nisse” Hellqvist. Månsson lyckades hålla undan och vinna med sekunden före Hellqvist. Macklin körde upp sig till en slutlig tredjeplats. I andra racet var Tommy Falck snabbast iväg före Hellqvist, men Macklin fick snart upp ångan och han körde upp sig till ledning och han vann racet före Månsson och Falck. Hellqvist fick nöja sig med att han satte nytt banrekord. Macklin blev årets mästare i Roadsport A.
I Roadsport B vann Joachim Osbeck första racet före max Lindblom och Martin Gistell. Det blev nästan samma prispall i andra racet. Osbeck vann igen före Gistell och Lindblom, som blev årets mästare.
I Roadsport C dominerar Mazda Miata. Andreas Halbig vann det första racet från pole utan att överanstränga sig. Tobias Nyström kom tvåa och Ronnie Hofberg kom trea. I andra heatet vänder man på de sex första. Nu blev det mera kamp om placeringarna! Nyström gjorde en klockren start och tog ledningen direkt. Han lyckades bygga upp en lucka medan de andra kämpade om platserna bakom honom. Halbig fick slita länge för att ta sig om bilarna framför honom och han nådde inte längre än till tredje plats. Hofberg blev tvåa, men Halbig blev äntligen mästare i år! Han har ju varit så nära de två senaste åren, men snubblat på mållinjen båda gångerna. Nu blev det tredje gången gillt.
RS & Clubman var snabbaste heatet och de körde som vanligt tillsammans. Thomas Stamreus (RS) stod i pole före Stefan Mumm (Clubman). Stamreus var klart snabbast på banan och han lämnade en lucka till övriga fältet som bara blev större och större. Peter Olsson (RS) startade först på 10:e plats, men han jobbade sig stadigt upp genom fältet. Vi fick se en efterlängtad comeback i Peter Johansson (RS). Tyvärr fick han ingen tid på kvalet varför han startade sist. Han var sevärd för han var väldigt snabb i racet och plockade placering efter placering. Frågan var hur långt det skulle räcka? Vi fick aldrig svar på den frågan för motorn sade upp sig i ett stort rökmoln… Hoppas vi får se mer av Johansson nästa år. Stamreus höll undan och vann före Olsson som tagit sig ända upp till andra plats. Mumm körde i mål som trea och vinnare av Clubmanklassen. Hans Johansson blev fjärde man i mål och trea i RS. Tvåa i Clubman var Bjarne Mumm och trea kom Magnus Andersson. Det var jämt i tabellen mellan Stamreus och Olsson och det absolut sista loppet för säsongen skulle avgöra. Tyvärr avgjordes mästerskapet i samma sekund som den röda lampan släcktes… Olsson drog av en drivaxel i startögonblicket och så var hans chanser till mästerskapet borta… Stamreus körde dock som om han vore jagad av en bisvärm. Han bjöd publiken på snabb körning och han vann överlägset. Stefan Mumm var näste man över mållinjen och därmed vinnare av både Clubmanklassen och även mästerskapet. Bjarne Mumm var ånyo tvåa i Clubman och Johnny Thomsen kom trea. Hans Johansson kom tvåa i RS.
Joakim Granfors har varit en sevärdhet i flera år i Modsport. Han inledde säsongen strålande med ett flertal segrar, men tekniska bekymmer sinkade honom senast och Jaan Tolli var inte alls långt efter honom i tabellen inför finalen. Även här avgjordes dock mästerskapet på ett snöpligt sätt… Tolli värmde däcken lite vårdslöst och tappade kontrollen över bilen som for in i ett räcke. Bakhjulsupphängningen brast och det var bara att parkera för Tolli… Granfors kunde vinna enkelt före Tomas Hall och Kenneth Nilsson. I det andra racet blev segermarginalen mycket större för Granfors, som därmed försvarade sin mästartitel. Hall kom tvåa igen och Michael Karpers kom trea.
I Modsport II ledde Bo Johansson tills gasen hängde sig så han for ut i sandfållan. Kent Johansson kom till start med en helt nybyggd BMW Z4 och fick vinna direkt! Äntligen höll det för Leif Andersson och hans fina Toyota Celica och dessutom fick han kliva upp på pallen som tvåa. Arne Parnheden bröt loppet, men klassades som trea.
I andra racet fick Andersson tyvärr bryta redan på startplattan sedan bakaxeln gått sönder. Bo Johanssons bil höll hela vägen till seger och Kent Johansson slutade på andra plats. Parnheden hade problem med elektroniken i sin Porsche och kom inte till start i andra racet. Han kunde dock sitta med kavaj på läktaren och konstatera att han ändå blev årets mästare.
I Modsport III var Henrik Pihl redan klar mästare, men han körde ändå finalen med den äran. Han vann första racet före Marie Carlsson och Robert Gustavsson. I andra racet var det Carlsson som var först över mållinjen före Pihl och Peter Simons.
Det har varit en bra säsong för Sportvagnsmästerskapet som sett antalet förare öka en hel del i år. De har en livaktig förening som jobbar bra för att bana väg för nya förare även i framtiden.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se