Johan Westerberg stod för den mest dramatiska händelsen när hans bil fattade eld i det första finalheatet på Kinnekulle. Annars blev det en lyckad tillställning med drygt 130 bilar på startlinjen.
Johan Westerberg från Stenungsund kör i klassen RS 1800. Det är en sportvagnsklass för hemmabyggda specialbilar med enhetsmotorer från Ford. Bilarna har motorn placerad fram och bakhjulsdrift. De påminner lite om Lotus Super Seven. Kardanstången går inne i bilen.
Johan kände att det blev kraftiga vibrationer i kardanstången och plötsligt brast den och slog hål i bensintanken. Detta hände precis efter kvarnkurvan när Johan hade hög fart. När han insåg att hela bilen var ett enda eldhav försökte han stanna bilen vid posteringen efter bron. Han kastade sig ur bilen innan den hann stanna och bilen tog stopp mot insidan av armcoräcket. Det brann i racingoverallen för Johan och han rullade sig på marken tills funktionärerna kom till undsättning. Bilen fick släckas i flera omgångar då bensinen fortsatte att rinna ut i den heta bilen.
Johan klarade sig undan med lindrigare brännskador och detta var ett bra bevis på hur effektiv en modern Racingoverall egentligen är. Men man skall noga tänka på att aldrig meka i den samma och absolut inte få oljefläckar på den.
Racet vanns av dansken Sören P Christensen före norrmannen Svein Langholm och skåningen Jan Nordgren.
Det var ganska ojämn fördelning på antalet bilar i de olika klasserna. Störst var den historiska klassen Standard före 1965 med 21 startande. Den minsta klassen var den nya historiska sportvagnsklassen Sport 2000. Den samlade sju startande, men det väntas tillökning redan till nästa tävling på Mantorp om två veckor. Det är förare från både Sverige, Norge och Danmark. Bilarna i klassen är gamla RS bilar med märken som Tiga, Lola, INCA och Shrike. De kör med Ford Pinto 2000cc, likadana motorer som i Formel Ford 2000. Men sportvagnarna går fortare än Formelbilarna på grund av bättre aerodynamik. De kör även med likadana växellådor och däck. Om man jämför med dagens moderna RS bilar som t ex PRC Opel så skiljer det inte mer än 3-4 sekunder per varv. Racet dominerades till en början av Stefan Ohlsson i en Lola T 292, men den gick varm och han tvingades bryta. Det blev istället Mikael Södergren i en Tiga SC84 som vann före Per Reimann från Danmark i en Tiga SC78. Trea kom pappa Morgan Södergren i en Tiga SC82.
Det kördes dessutom race för Formel Äldre, RS, Modsport, Roadsport och Michelin Porsche Challenge.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se