Som så många gånger förut kördes årspremiären för Sportvagnsmästerskapet (SPVM) på Kinnekulle Ring. Roadsport var största klassen denna gång med en handfull debutanter. Det är framförallt i Roadsport C, där man kör en klass i klassen som heter MX5 Cup, som det var många nya ansikten. SPVM körde inte tillsammans med den historiska racingcupen denna gång, varför schemat var mycket kompakt, men i gengälld erbjöd mycket körning. Fem pass hade man chansen att köra på en enda dag. I Roadsportracet var det kamp om förstaplatsen mellan Christer Almqvist och fjolårsmästaren Lars Macklin. Almqvist lyckades vinna med 1.5 sekund. Strax bakom skuggade fjolårsdebutanten Stefan Hasselgren. I Roadsport B var det en tjej som satte ”gubbarna” på plats. Malin Eriksson vann före Max Lindblom och Fredrik All. I C vann fjolårsmästaren Niklas Falk före Fredrik Westin och debutanten Andreas Halbig. I MX5 Cup vann Falk före Halbig och Per Hammarsjö.
I andra racet tvingades Almqvist bryta efter 2/3 av racet. Lars Macklin tog hand om ledningen, men han pressades hårt av Stefan Hasselgren som hade slagläge flera gånger. Macklin kunde dock hålla undan och vinna före Hasselgren och debutanten Anders Mårtensson. I B såg pallen ut exakt som i första racet. I C fick Falk bryta. Racet vanns av Westin före Halbig och Dennis Kullman. I MX5 Cup vann Halbig före Kullman och Fredrik Henriksson.
I Modsport försvann flera bilar redan under kvalet. I racet tog Kenneth Nilsson en rejäl ledning, men han åkte av och hamnade i räcket. Fjolårsmästaren Jaan Tolli vann före John-Erik Öberg som har fått i en 830-hästars Nascarmotor i sin BMW M1 i år. Fjolårssäsongen blev fullständigt förstörd av otaliga oljeläckage. Öberg tyckte att det var lite pirrigt att se om allt kunde hålla den här gången. – Jag blev faktiskt inkallad under kvalet för att min bil läckte olja en gång och jag tänkte det är inte sant… Det visade sig dock vara en mindre läcka som berodde på att nivåpluggen till växellådan hade trillat bort, sa Öberg. Veteranen Sören Trygg blev trea i Modsport 1. I klass två vann Peter Eriksson före Joakim Granfors. I race 2 tog Öberg hand om ledningen. Han körde fort och började bygga upp en lucka till resten av fältet. När han kom ur kvarnkurvan på femte varvet hade han aningen för hög hastighet så att vänster hjulpar kom ut på gräset. Han försökte förtvivlat styra tillbaka på banan så mjukt som möjligt, men när han kom ut på asfalten igen fick han sladd på bilen. Han bromsade upp allt han kunde, men det räckte inte. Han gick med bakändan före i räcket och i tumultet snurrade även Tolli. Både bilen och Öberg klarade sig ok, men han fick bryta racet som avbröts tillfälligt så att man kunde bärga bilen. Vid omstarten var det Peter Eriksson som ledde fältet. Så fort säkerhetsbilen lämnade banan gav han full gas och fick på så vis en rejäl lucka direkt. Han fick varningsflagg för sitt tilltag, men han missuppfattade detta och gick i depå. Eftersom det bara var en varning fick han köra ut på banan igen utan åtgärd, men han hade då tappat till sista plats i racet. Under tiden hade nykomlingen Granfors övertagit ledningen. Tolli, som varit nere på sista plats efter sin snurrning, jagade i kapp ledande Granfors. De hade en härlig fight och växlade i ledning några gånger. Detta var dagens bästa duell. Tollis rutin och starkare motor fällde avgörandet och han vann racet. Granfors kom tvåa och vann klass 2 före trean Eriksson. Trygg kom fyra i mål och tvåa i klass 1.
Clubman är ett gemytligt gäng förare från Norge, Danmark och Sverige. Henrik Andersen är ny i klassen i år. Han har tidigare kört Formel Opel-Lotus med stor framgång i historisk racing så det var ingen överraskning att han skulle vara med i täten redan från början. Han tog ledningen direkt och han vann redan i sitt debutrace! Bakom honom hade veteranen Stefan Mumm en hård fight med fjolårsmästaren Stewart Stjernholm. Stjernholm snurrade av banan, men lyckades ändå kämpa sig tillbaka till tredjeplats i racet. Etta Danmark, tvåa Sverige och trea Norge. I andra racet tog Stjernholm ledningen direkt från pole. Nu visade han sina mästartakter och han vann överlägset före Mumm och Flemming Bendixen. Andersen tvingades bryta med trasig gaswire.
Nästa race är Velodromloppet i Karlskoga den 13-14:e juni.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se