130 bilar kom till start på ett soligt Kinnekulle Ring när SSK anordnade årets Sportvagnsmeeting. Det var ingen fredagsträning denna gång utan tävlingshelgen inleddes direkt med kval på lördag morgon. I klassen för Standardbilar före 1965 upp till 1150cc blev det tyvärr en tragisk situation. Precis när kvalet var avslutat samlades, som vanligt, alla bilar i Parc Fermé. Rolf Jensen mådde inte bra och banans ambulanspersonal tillkallades. Hans tillstånd försämrades varför man kallade in extra ambulanser från länssjukhuset. Rolf fördes till länssjukhuset i Skövde. Strax efter ankomsten blev han dödförklarad. Orsaken var hjärtstillestånd. Rolf Jensen blev 58 år. Tävlingarna avbröts under ca en timma och återupptogs igen efter att ambulanserna hade lämnat banan. Under dagen hölls en tyst minut och de svenska flaggorna vajade på halv stång. Man samlade alla förare för att meddela den tragiska händelsen. Tävlingsläkaren Rune Rehn förklarade vördnadsfullt vad som hade inträffat och hur arbetet hade gått till väga. Bilen gicks igenom av de tekniska kontrollanterna och befanns vara i ett exemplariskt gott skick (Det fanns därför igen anledning att tro att t ex avgaser hade gått in i bilen).
Finalracen kördes efter lunch och Roadsport var först ut. Fjolårsmästaren Christer Almqvist tog hand om ledningen från pole, men han hade ett helt koppel förare som flåsade honom i nacken. Mot slutet drogs fältet ut en aning, men det var kul att följa kampen. Christer vann före Jesper Markusson, Lars Macklin, Kent Hellqvist och Tommy Falck. Sedan var det ett gap ned till bästa nykomlingen som hette Stefan Hasselgren. Stefan är en Lotusfantast och han har byggt sin egen Super 7 kopia. Han har kört några banträffar, men det här var hans första tävling. Han har haft god hjälp av sin mentor Sören Trygg. De träffade varandra när Sören hade en bensinmack i Täby för några år sedan
I Roadsport B tog rutinerade Krister Andersson en lätt seger före Anders Eriksson och Fredrik All. I Roadsport C fick vi se en del nya ansikten som kör Mazda Miata MX-5. De kör dessutom en egen cup. Niklas Falk vann före Per Hammarsjö och Fredrik Westin.
I andra racet fick vi anledning att höja på ögonbrynen då Tommy Falck tog ledningen och höll den ett par varv. Det är inte ofta Christer Almqvist blir slagen, skulle vi få se en sensation? Lyckan varade dock bara några varv, för Christer vann till sist före Tommy och Lars Macklin.
Krister vann återigen B utan att förta sig. Denna gången före Malin Eriksson och Max Lindblom. I C vann Niklas Falk före Fredrik Westin och Per Hammarsjö.
I Modsport fick vi se en Sverigepremiär för den nya bilen Saker GT. Det är en sportbil som byggs i Holland. Saker är en japansk jaktfalk och det är symbolen för bilmärket. Bilen har en motor från Subaru Impreza. Föraren Arto Rajankangas är även generalagent för märket i Sverige. I racet var Villy Zielinski snabbast och de andra hade svårt att hänga med i hans tempo. Ingvar Sand sköt en kolv och lade olja runt hela banan. Sören Trygg bröt av en led i växellänkaget. Säkerhetsbilen gick ut och samlade ihop fältet medan banan sanerades och bilarna bogserades. Villy körde dock om säkerhetsbilen och hamnade på så vis sist i fältet, fast ett varv före de andra. Han fick en stop-and-go som straff men körde sedan upp sig till tredje plats i mål. Jaan Tolli vann före Kenneth Nilsson. I det andra racet gjorde Villy inga misstag utan vann i stor stil med hela 27 sekunder före Sören Trygg och Mats Hildingsson. Mats kör i Modsport III, men hans stora förarskicklighet förde honom ända upp till pallen i heatet. I Modsport II vann Arne Parnheden båda racen före Jesper Markusson.
Clubmangänget rundade av helgen. De var färre än vanligt. De brukar annars vara de mest pålitliga förarna som alltid kommer till alla race. Men det var bröllop, konfirmationer, bilbyten och andra tävlingar som ställde till det denna gång. Flemming Bendixen hade en fantastisk helg där han var snabbast i kvalet och seger i båda racen. Trots att han hade växellådsproblem och fick skruva en del i sitt depåtält. I det första racet kom Sören P Christensen tvåa och Johan Westerberg trea. I det andra racet kom Johan tvåa före Jens Storm-Nielsen.
Om vi tittar på förarna som tävlar för SSK så återfanns de allra flesta i Sportvagnsklasserna. Här är de som hamnade på pallen: Krister Andersson vann båda racen i Roadsport B. Jesper Markusson tog en andraplats i Roadsport A och två andraplatser i Modsport II. Lennart Pihlqvist tog två andraplatser i historisk F3. Sören Trygg tog en andraplats i Modsport I. Johan Westerberg kom tvåa och trea i Clubman. Lars Macklin tog två tredjeplatser i Roadsport A och Fredrik All tog en tredjeplats i Roadsport B.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se