Stockholms Sportvagnsklubb körde årets andra deltävling i SSK-serien på hemmabanan Kinnekulle Ring. Gäster denna tävling var Sportvagnsmästerskapet (SPVM) som körde sin första deltävling för i år. Solen var gassande het och det blev bastuvärme i bilarna då samtliga race kördes över 15 varv.
I SSK-serien är VOC-Racing den största klassen i år. Den här helgen fick den unge Göteborgaren Axel Hellsten sitt definitiva genombrott då han från pole vann båda racen. Men det var inte utan kamp, tvärt om. I synnerhet i andra racet blev det lite plåtskrammel. Tvåa i båda racen kom veteranen Jan Johansson medan tredjeplatserna delades av Tim Svensson och Jimmy Eriksson.
I ungdomsklassen Renault Junior Cup fick vi också se en ny stjärna födas. Henric Skoog tog sin första seger någonsin och han följde upp denna med att vinna även det andra racet. I det första hade han Lina Björklund hängande i stötfångaren från start till mål Det skilje aldrig mer en någon meter mellan dessa båda. Bakom dem gjorde Niklas Fredholm sitt livs bästa race på tredjeplats. Han låg länge i ett ingenmansland, men tyvärr gjorde han ett par små missar och bjöd in de andra i matchen. Det blev trångt in i Kvarnkurvan och efter lite sammanstötningar fick tyvärr Fredholm ta vägen genom sandfållan. Wille Trygg fick i stället kliva upp på pallen för första gången som trea. I andra racet blev det en startincident där flera bilar hamnade i sandfållan. Alla tog sig igång igen, men Fredholm tvingades tyvärr bryta. Björklund var ohjälpligt sist, men hon bet ihop och körde i ett ursinnigt tempo och plockade bil efter bil. Efter en fantastisk körning tog hon sig ända upp till andra plats! Philip Larsson kom trea.
I SSK Klass 3 var Johan Wärnbring helt omöjlig. Han vann överlägset i båda racen. Anders Conradzon kom tvåa och John Erik Öberg kom trea. I andra racet kom Öberg tvåa och Leif Andersson trea. I klass 3B vann Steffen André Feet dubbelt före Erik Dobloug. Vi såg ytterligare några dubbelsegrare i helgen: Ove Ring vann Klass 1, Ingvar Nilsson vann Klass 2 och Per Gustavsson vann Klass 3A.
Bland Sportvagnsklasserna i SPVM var Clubman först ut. De körde som vanligt med RS-klassen. Claus Möller i en RS var kvalsnabbast och han följdes av en annan RS bil i Peter Olsson. Möller fick dock bryta redan efter fyra varv sedan avgassystemet gått av. - Det lät inte så mycket mer, men med plastkaross vill man inte ha en massa varma avgaser under motorkåpan, sa Möller. Olsson vann heatet ganska ohotat. I Clubmanklassen vann Stefan Mumm före Svein Langholm och Jonny Thomsen. I andra racet hade Möller fått ordning på sitt avgassystem och han vann knappt före Olsson och Jan Nordgren. I Clubman vann Mumm återigen, nu före Flemming Bendixen och Magnus Andersson.
Roadsport C fick ett trevligt tillskott av några Mazda Miator för några år sedan. De kör en egen serie som heter MX-5 Cup. Denna populära cup har växt mer och mer för varje år och den här tävlingen var helt unik, för hela Roadsport C startfältet bestod av enbart Mazda Miator! Ronnie Hofberg var kvalsnabbast före Christoffer Waern och Tobias Nyström, men kvalet var otroligt tight och alla förstod att det skulle bli ett spännande race. I racet tog sig Andreas Halbig snart upp till ledning och väl där släppte han aldrig greppet om racet. Hofberg försökte hänga på, men han fick nöja sig med en andraplats. Waern kom trea. I andra racet vände man på de sex första. Det tog inte många varv innan ordningen var i princip den samma som i första. Halbig vann igen, nu före Waern och Hofberg, som bytte positioner på pallen.
Det finns en underklass inom MX-5 Cup för rena standardbilar och där fick vi se Erik Blixt vinna båda racen. Christian Lund och Andreas Eckemark delade på de andra pallplatserna.
Roadsport A och B kördes tillsammans. I A-klassen vann Lars Macklin utan att förta sig före Jonas Jansson och Tommy Falck. I andra racet var Falck snabbast iväg. Han hade Macklin jagande i hasorna racet igenom, men han lyckades hålla undan och vinna med knapp marginal. Jansson kom trea. Det var betydligt mera spännande i B-klassen. Redan efter kvalet förstod man att det skulle bli jämnt då Anders Eriksson var endast sex tusendelar snabbaren än Joakim Birgersson. Dessa båda herrar fick sällskap av ytterligare en förare i tätstriden och det var Joachim Osbeck. De bjöd på fin racingpropaganda med många omkörningar. Till sist stod regerande mästaren Osbeck som segrare i båda racen. Birgersson och Eriksson turades om att stå tvåa och trea.
Modsportklassen har en mycket aktiv förarförening och till årets säsong har de ringt runt till en massa gamla förare och de har fått bra utdelning för vi fick se flera comebacker. Vi fick även se några nya ansikten och några passade även på att dubbla med att köra både i SSK Klass 3 och Modsport. Joakim Granfors vann fjolårets serie och det är även han som har jobbat mest med att rekrytera fler konkurrenter till sig själv. Kenneth Nilsson var kvalsnabbast i sin Scatto, men han fick tyvärr bryta racet med en brusten hjulupphängning. Granfors vann första racet före norrmannen Steffen André Feet och John Erik Öberg i hans mäktiga BMW M1 med en 850 hästars nascarmotor! I andra racet vann Granfors igen, nu före Lars Rosenblad som gjorde comeback i en lånad bil. Han hade lånat Villy Zielinskis snabba Lotus. Öberg kom trea.
I Modsport II vann Bo Johansson första racet före Krister Andero och Arne Parnheden. I andra racet vann Andero före Parnheden och Johansson. I Modsport III tog Henrik Pihl en dubbelseger före Dan Nystedt.
Den norska klassen Seven Racing hade förlagt en av sina deltävlingar i det Svenska Mästerskapet till denna tävling. Tyvärr blev deltagandet klent. Vi fick i alla fall se Elling Sebastian Aarvik vinna dubbelt före Jon Asakskogen och Jeanette Malm. Det kommer att bli betydligt fler bilar till Raceweek då tävlingen ingår även i det norska mästerskapet.
Svenska Bilsportförbundet hade en representant på plats i Pierre Ellisson som sitter med i Bilstyrelsen. Han delade ut 2012 års resestipendium med följande motivering:
- Årets utmärkelse tilldelas en person som genom sitt stora engagemang synliggjort svensk Motorhistoria på ett unikt sätt och samtidigt ha fått återupplivat en avsomnad verksamhet på sin hemort.
Det handlar om en mustaschprydd man som själv uppger sig jobba med motorsport i allmänhet och racing i synnerhet. Några ledtrådar kan vara: Långlopp, Fotograf, Drivers Open, Journalist och kanske framför allt Bengtsfors MotorClub och Dalsland Ring.
Svenska Bilsportförbundets Resestipendium 2012 tilldelas Bengt-Åce Gustavsson Bengtsfors MotorClub.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se