Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, det är inte bara ett namn på en tävling utan snarare ett begrepp inom svensk racing! Tävlingen arrangeras sedan 1974 av Malmö Sports Car Club, från början på Anderstorp, men sedan 1977 på Ring Knutstorp. Deltagarantalet har på senare år nästan tangerat 300 st, men årets upplaga såg en liten tillbakagång med ca 250 startande. Fortfarande en mycket bra siffra, vilket fortfarande placerar denna tävling som den största racingtävlingen i Sverige. I år hade man dessutom tuff konkurrens av Västkustloppet som kördes samma helg.
Tävlingen ingår både i Sportvagnsmästerskapet (SPVM) och det Historiska Racingmästerskapet (RHK). Årets gästklass var Seven Racing som körs i Norge och Danmark, men som aldrig har fått fäste i Sverige. För några år sedan var detta en stor klass i Norge, men tyvärr har intresset dalat och endast tre norrmän kom till start på Ring Knutstorp. Sigve Hansen har varit med i många år, men han har inte kört på ett par år. – När jag fick reda på att vi skulle köra på Ring Knutstorp i år tog jag mig i kragen och gjorde i ordning bilen igen. Knutstorp är ju specialdesignad för vår klass, det kan inte bli mycket bättre än så, sa Hansen som tyvärr bara kunde köra träningarna. En kabelbrand satte stopp för hans tävlande denna gång… Norrmännen må ha varit i underläge i antal förare på banan, men det hindrade inte att Daniel Gustav Raastad vann båda racen. Den danska stjärnan Steffen Hansen kom tvåa i första racet före Mikkel Holch. I andra racet tog Holch andraplatsen före Nicolaj Hansson.
Roadsport C var helgens största klass med 28 bilar på griden. Den snabbe norrlänningen Rikard Niva var överlägset snabbast på kvalet, men i racet tvingades han tyvärr bryta. Erik Blixt vann före Andreas Jähnke och Philip Carlson. Blixt vann även andra racet, nu före Carlson och Niva.
I Roadsport A+B var det en fin fight i toppen mellan Sevenförarna Henric Månsson, Magnus Mårtenson, Anders Edlund och Dag Löfqvist. De bytte platser och utmanade varandra. Löfqvist var först över mållinjen, men han tilldömdes tjuvstart och slutade därför på fjärde plats. Månsson vann före Mårtenson och Edlund. I andra racet fick Löfqvist sin revansch. Han vann före Mårtenson och Edlund. I Roadsport B vann Rikard Niva första racet före Jonas Jonsson och Ulf Andersson. I andra racet vann Niva före Andersson och Max Lindblom.
I Verktygsboden Modsport kördes alla tre klasserna samtidigt. Hemmaföraren Nicklas Johansson startade från pole, men fick ge sig i båda racen mot ”Cobra-Bengt” Johansson. Det var väl ingen som förväntade sig att Nicklas skulle ha en chans mot ”Cobra-Bengt”, eftersom Nicklas kör i klass III. Bakom dessa båda herrar kom en trio förare från klass II med Henrik Pihl före Leif Andersson och Fredrik Ström. I klass III kom Fredrik Olsson tvåa och Arne Nyman trea. I andra racet var det återigen en trio förare från klass II bakom toppduon anförda av Bo Johansson före Fredrik Ström och Leif Andersson. I klass III var det återigen Olsson och Nyman på pallen.
Henrik Andersen gjorde comeback i RS och han tog pole direkt! Men lyckan blev kortvarig. Andersen tvingades bryta redan på första varvet… Tobias Wijk (RS) tog hand om ledningen medan det blev en intensiv kamp om andraplatsen mellan Mats Hildingsson (RS) och Stefan Deleuran Mumm (Clubman). Det slutade med att de krokade ihop. De kunde dock fortsätta och de hade redan byggt upp en så stor lucka bakåt att ingen hann ikapp dem. Mumm gick först över mållinjen av de båda och vann därmed Clubman före Monika Arvidsson och Peter Öfverman. Wijk vann RS före Hildingsson och Hans Johansson. I andra racet var det RS-bilarna som dominerade i toppen av tabellen. Wijk vann före Hildingsson och Peter Johansson. I Clubman vann Monika Arvidsson före Bjarne Mumm och Öfverman.
Det var ovanligt många tjuvstarter under helgens tävling som naturligtvis hade stor inverkan på resultatlistorna.
Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet är det klassiska Kanonloppet i Karlskoga tillsammans med STCC.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se