Det blev ett extremt växlande väder under Falkenberg Classic när finalerna för Sportvagnsmästerskapet avgjordes. Det var rena monsunregnet när testerna kördes på lördag förmiddag och det fortsatte med skurar under kvalen också. Vi fick tyvärr se tre ordentliga avåkningar i regnet och förarna togs till sjukhus för observation. Båda finalracen kördes på söndagen och då var det torrt och soligt.
I Verktygsboden Modsport kom endast en Modsport I-bil till start och det var Per Gustavsson, som inte ens tyckte att det var roligt att stå på prispallen ensam i de båda racen. – Det är ju pinsamt att stå där själv. Jag hoppas att det kommer fler bilar nästa år, sa Gustavsson. Snabbast i heat ett var Bo Johansson som kör i Modsport II. Han vann första heatet före Pär Fredriksson och Fredrik Ström. I Modsport III vann Nicklas Johansson före Niklas Mårtensson och Fredrik Olsson. Kent Heijel rasade motorn och lade en rejäl sträng med olja längs depåmuren. Det blev mycket saneringsarbete för funktionärerna. Bo Johansson hade ännu bättre fart i andra racet som han vann tydligt före Ström och Leif Andersson. Mårtensson vann Modsport III före Johansson och Olsson. I serien vann Jonas Jansson Modsport I. Fredrik Ström lyckades spurta sig förbi Leif Andersson och vinna Modsport II med endast två poäng. Niklas Johansson vann Modsport III. Johansson blev årets bästa poängplockare i SPVM med 199 poäng. Sju segrar och tre andraplatser blev det under året.
Största klassen var som vanligt Roadsport C med 24 bilar på startlinjen, samtliga med bilmodellen Mazda MX5 ”Miata”. Förarna bjöd som vanligt på tät och spännande racing. Philip Carlson vann första racet med 0.6 sekunder före Erik Blixt och Oskar Jakobsson. I andra racet vänder man på topp sex och detta brukar skapa lite extra spänning. Denna gången tog det dock mindre än ett varv innan topptrion hade hittat längst fram i fältet. Det blev trångt vid varvningarna och detta drog ut startfältet. Carlson hade bättre flyt vid varvningarna och fick en lucka till övriga fältet. Blixt hade dessutom fullt upp med att freda sig mot Jakobsson, som även var förbi vid ett tillfälle. Carlson vann klart före Blixt och Jakobsson. I tabellen slutade Carlson och Blixt på samma poäng och fyra segrar var, men eftersom Carlson vann årets sista race blev han mästare före Blixt och Anders Träff.
Roadsport A & B körde ihop och där var det också strid på kniven om de främsta placeringarna. Anders Edlund vann det första heatet i Roadsport A före Toni Berggren och Magnus Mårtenson. I andra racet var det Berggren som var starkast och han vann före Kent Johansson och Mårtenson. Edlund hängde inte med riktigt, men det behövde han inte heller, för han hans placering räckte ändå till att vinna årets serie.
I B vann Gunnar Östlund det första heatet knappt före Ulf Andersson och Jonas Gräf. I andra racet vann Andersson före Östlund och Max Lindblom. Östlund vann serien knappt före Andersson.
I RS & Clubman vann Tor Magnus Fagermo RS-klassen före Peter Johansson och Tobias Wijk. Efter en hel del omkastningar i toppen vann till sist Wijk det andra racet före Mats Hildingsson och Peter Johansson. Johansson var varit klart snabbast i klassen sett över hela året och han tog sex fullpoängare i tabellen, men han bröt tre lopp och tappade därmed många värdefulla poäng. Anders Dahg var mycket jämnare och tog poäng i samtliga race och kunde därmed avgå som segrare i serien.
I Clubman hade veteranen Stefan Mumm chansen att rycka i tabellen redan i Karlskoga när värste konkurrenten Monika Arvidsson inte kom till start. Men Mumm bröt det ena racet och därmed var det en öppen historia i finalen. Stefan Mumm gjorde vad han kunde genom att vinna första finalracet före brodern Bjarne Mumm och Arvidsson. I andra racet kom Stefan Mumm efter och fick jaga medan Arvidsson tog sig upp till ledning och hon vann med en sekund före Stefan Mumm och Johan Borg. Seriesegern gick därför till Arvidsson! Det var så tight att hade Mumm vunnit före Arvidsson hade seriesegern gått till Mumm i stället.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se