Det var svettigt värre för racingförarna på Mantorp Park den här helgen. Solen formligen vräkte ned och förvandlade tävlingsbilarna till veritabla bakugnar:
- För första gången i mitt liv önskade jag att jag satt i en sportvagn, suckade veteranen Enar Viktorsson från Uddevalla - som dessutom dubblerade och ställde upp i två klasser.
SSK Racing kör de flesta av sina tävlingar på Kinnekulle Ring. Men den här augustihelgen drog man till Östergötland och fick dessutom sällskap av sportvagnsklasserna som körde årets finaltävlingar under söndagen. Resultatet blev en svettig helg med i runda tal 130 tävlingsekipage i en rad olika klasser - från juniorernas små Renault 5:or till extrembyggda sportvagnar.
Tätt och tufft blev det i sportvagnarnas Racersport 1800, där man framför allt fightades om tredjeplatsen. För att inte tala om nya inneklassen - de små, ohyggligt snabba Superkartbilarna, som svarade för dagens absolut snabbaste varvtider. I helgens andra Superkartfinal segrade Tomas Westerlund från Västerås med en tid som gav ett snitt på 136 km/h. Vilket kan jämföras med segertiden i Modsport där Björn Andersson noterade 130,5 km/h i snitt med sin trimmade Porsche 911 Turbo. Eller med segertiden för snabbaste racersportvagn - Hans Karinen från Falkenberg i en Radical innebar en snittfart på 133,9 km/h.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se