Det var en fantastisk tillställning när Racerhistoriska Klubben körde det legendariska Velodromloppet i Karlskoga. Över 200 bilar på startlinjen och 4 000 personer på läktarna. Lägg också till 100 deltagare i Velodromrallyt och 50 deltagare i den historiska paraden. Det blev verkligen den folkfest som alla hade hoppats på. Tyvärr skedde en dramatisk olycka också, men tack vare en perfekt räddningsoperation så blev det endast lindriga personskador.
Sportvagnsserien körde som vanligt tillsammans med RHK och de fick äran att inleda tävlingarna. Villy Zielinski kunde vinna från pole i Modsport 1, men han hade Sören trygg i hasorna över mållinjen. Sören sinkades till en början av att ligga bakom Kenneth Nilsson, men när han väl kommit förbi startade han en publikvänlig hetsjakt. Kenneth tvingades bryta med motorproblem. Douglas Wichers kom bara ett halvt varv. Hans ena drivaxel kom inte ens så långt! I Modsport 3 kunde Joakim Unnebäck soloköra till seger.
RS och RS 1800 körde tillsammans som vanligt. Det var tunt med RS bilar. Thomas Mullin hade problem under kvalet och startade långt bak. Thomas Nilsson hade pole, men han gjorde en dålig start. Detta bäddade för Fredrik Sigbjörnsson som kunde rycka till sig en ordentlig ledning. Men Thomas & Thomas hade inte tänkt ge bort någon seger. De inledde en riktigt spännande upphämtning. Men i racet fanns även RS 1800 bilarna att ta hänsyn till och de hade också hårda fighter. Flemming Bendixen och Sören P Christiansen hade en stenhård kamp ända till mållinjen där Flemming vann striden. Jan Nordgren kom trea. Bland RS bilarna hade Thomas Mullin jagat sig upp till andra plats från sin nionde startposition, men han tvingades bryta efter halva loppet. Det blev till sist Fredrik Sigbjörnssons första vinst i Luccini P3/Alfa Romeo och det var likaledes den första vinsten för det bilmärket i Skandinavien. Thomas Nilsson kom tvåa och Jonas Qvarnström blev trea.
I Roadsport var det inte lika dramatiskt. I klass A vann Christer Almqvist före Janne Persson och Jesper Markusson. I klass B vann Jan Brolund före Torbjörn Svensson och Mikael Wiklund och i klass C vann Henrik Nygren före Mattias Dahlin och Jan Warg.
Efter detta gastkramande race blev det en stor kontrast till de historiska RS-bilarna. Endast sex bilar fanns på startlinjen och Rolf Johansson bröt direkt i starten. Stefan Olsson ledde länge före far & son Södergren. Men Stefan tvingades bryta och istället smög sig Jonas Qvarnström upp och vann före Mikael och Morgan Södergren.
Jag tror alla var nöjda med denna jättefest i Karlskoga. Det fanns även en marknadsavdelning där man kunde fynda bland gamla saker och på gräsmattorna fanns många fina gamla bilar att titta på. Flera märkesklubbar ställde ut (men var fanns Toyotaklubben?)
Nästa race går på Ring Knutstorp 10-11 juli.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se