Den nionde augusti 1970 inträffade den värsta olyckan inom svensk motorsport någonsin! Två bilar krokade ihop och körde rakt ut i publiken. Fem personer omkom och många skadades.
Karlskogas kommunordförande Tony Ring åkte med sin pappa till Gelleråsbanan för första gången den dagen olyckan skedde. Man kunde kanske tro att den unge Tony skulle ha blivit avskräckt av en sådan händelse, men i stället har Tony vigt större delen av sitt liv åt racing. I helgen representerade han kommunen vid minnesceremonin där de lade ned en krans och höll en tyst minut för att hedra minnet av de omkomna.
Det var överlag tunt i racingklasserna i både SPVM och SSK-Serierna, men det största glädjeämnet var Roadsport C med Mazda MX-5 Cup som lockade 25 bilar till start. Erik Blixt, som har varit en av de dominerande förarna i klassen i många år, meddelade att han skall satsa på en annan klass och att hans vinnarbil är till salu. Marcus Larsson har gjort comeback i racing och tillsammans med Christoffer Wearn gör de en seriös satsning på att vinna klassen i år. Det var Waern som var snabbast i kvalet före Larsson och David Malmberg. I starten fick Waern i fel växel och tappade ned till sjunde plats. Larsson tog starten och skapade redan på första varvet en betryggande lucka till övriga fältet. Waern hade dock andra planer. Han jobbade sig metodist upp genom fältet och minskade gapet fram till Larsson, men han nådde inte ända fram. Waern kom tvåa, slagen med knappt tre sekunder. Malmberg kom trea. Waern startade i pole även i andra racet, men även denna gång kom han inte iväg ordentligt utan var fyra efter första kurvan medan Larsson tog hand om ledningen. Denna gång var Waern mera på hugget och redan efter ett par kurvor till var han uppe på andra plats. Han kunde snart jaga ikapp Larsson och överta ledningen. Sedan blev det en intensiv kamp mellan de båda teamkamraterna ända till målet. De var aldrig mer än en billängd isär och i mål skiljde det endast 0.2 sekunder till Waerns fördel. Malmberg var trea igen.
I Verktygsboden Modsport I var Jan Brunstedt ensam i klassen med sin Audi R8 och han vann båda heaten lätt. I Verktygsboden Modsport II vann Bo Johansson första racet före Björn Axelsson och Peter Eriksson. I andra vann Axelsson före Eriksson och Fredrik Olsson. I Verktygsboden Modsport III hade Andreas Ekvall lyckats laga sin Ginetta G20 som blev svårt sargad på Knutstorp i fjol. Bilen fungerade bra, för han vann båda racen före Gustav Larsson och Anders Björnsson.
Peter Andersson vann båda racen i Roadsport A och Max Lindblom vann båda i B.
Nästa tävling i SPVM körs redan om två veckor på Mantorp.
Bengt-Åce Gustavsson