Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 40:e året i rad på Ring Knutstorp. Arrangörsklubben MSCC fyllde dessutom 60 år. Det blev minst sagt ett blandat väder under helgen med allt från sol, regn till åska. Som vanligt kördes både Sportvagnsmästerskapet och den racerhistoriska cupen.
De små sportvagnarna utmärkte sig mest i år, då de var flest till antalet. Roadsport, som nu har bytt namn till ”Front Advokater Roadsport” hade flest deltagare i C-klassen och Verktygsboden Modsport hade flest bilar i klass III.
Roadsport C består mestadels av Mazda Miata, trots att årets tävling inte ingick i MX-5 Cup. De hade 20 bilar i sitt heat. Niklas Kristiansson tog pole, men det var Andreas Jähnke som tog starten. Kristiansson lyckades aldrig köra om Jähnke, som avgick med segern före Kristiansson och Oskar Jakobsson. Kristiansson fick sin revansch i andra heatet, som han vann före Jähnke och Jakobsson.
En av de mest tongivande förarna i Roadsport C är Erik Blixt, men han var inte med i helgen då han hade ett annat uppdrag; han körde nämligen Europafinalen för Mazda i Barcelona. Han lyckadedes vinna den deltävlingen och har därmed kvalificerat sig till världsfinalen på Laguna Seca!!!
I ett blött kval lyckades Martin Gistell ta pole med sin Roadsport-B bil före alla A-bilar! I första racet var det torrt. Henric Månsson var på bäst åkhumör och han vann komfortabelt före Anders Edlund och Toni Berggren. Gistell tappade en del placeringar, men han vann ändå B-klassen före Ulf Andersson och Max Lindblom. I andra racet hade Edlund fått upp farten igen och då vann han före Månsson och Berggren. Gistell tog en ny seger i B med samma mannar bakom sig på pallen.
I Modsport III tog Roger Fredriksson pole före Niklas Mårtensson. När de stod på startplattan upptäckte Mårtensson till sin fasa att det låg saker i bilen som inte alls borde åka med i en racerbil! Han klev därför ur bilen och avlägsnade dessa och hoppade därefter in i bilen och var redo när starten gick. Det blev en kamp mellan Fredriksson och Mårtensson som Fredriksson vann. Dock blev Mårtensson diskad efter racet, eftersom han hade lämnat bilen på startplattan. Peter Mikkelsen blev ny tvåa före Andreas Andersson. I andra racet gjorde Mårtensson inget fel, utan han vann racet före Kalle Berggren och Thomas Larsson.
Det andra Modsportheatet var tyvärr tunt. Mattias Andersson var ensam i klass I och han var överlägset snabbare än klass II-bilarna. Torkel Kristensson vann Klass II före Simon Olsson och Bo Johansson, i en nybyggd Chevron. På uppvärmningsvarvet till andra racet lade Kristensson ut en oljesträng på banan. Starten fick stoppas för att sanera banan. Johansson vann klass II före Lars Macklin och Gert Severinsson.
I heatet för RS & Clubman tog Thomas Stamreus pole med sin RS. På andra plats hittade vi Marie Carlsson, som gjorde comeback efter mammaledigheten, med sin Clubman. Första racet vanns enkelt av Stamreus. Bakom honom var det tätt mellan Clubmanförarna. Stefan Mumm vann före Marie Carlsson med Magnus Andersson på tredje plats. I RS kom Peter Gustafson tvåa och Mats Hildingsson trea. Bjarne Mumm kunde inte komma till start och lånade därför ut sin bil till mekanikern Pontus Rastbäck. Tyvärr missade han första racet sedan en drivaxel hade gått av. Stefan Mumm var en riktig gentleman då han lånade ut en drivaxel från sin bil bara för att Rastbäck skulle få köra andra racet. I racet blev det tre RS-bilar i topp med Stamreus, Gustafson och Hildingsson. Stamreus var den ende föraren under hela helgen som körde varvet under minuten!
Med Mumm borta hade Marie Carlsson sin chans att vinna, men hon blev omkörd av Svein Langholm. Dock hade Langholm tjuvstartat varför segern gick till Carlsson ändå. Blott 15-åriga Monika Arvidsson kom tvåa och Magnus Andersson trea. Rastbäck tog en hedrande femteplats.
Nu blir det sommaruppehåll för sportvagnsförarna. Nästa tävling är Kanonloppet i Karlskoga tillsammans med STCC.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se