Erland Andersson är ett välkänt namn i motorkretsar när vi pratar om konstruktörer. Erland har själv tävlat i Superkart och Formel Ford, men han har framför allt gjort sig ett namn som konstruktör av olika crosscartmodeller. För ca tio år sedan skapade han en liten RS-bil kallad EAS. Ett tiotal byggdes, men det blev aldrig någon som kom i gång och tävlade. Dessa finns kvar ännu idag och de används ibland på Trackdays, men ingen har som sagt hittat in i racingen.
Det är en enkel och billig konstruktion som påminner lite om den norska klassen Shortcar. Det är ett robust röramschassi med plastkaross på lite drygt 400 kg. Det sitter en motorcykelmotor från Yamaha (R1) på 1000cc och 150 hästkrafter. Med den låga vikten blir fartresurserna på banan helt ok.
Medarbetaren Rolf Suhr har nu tagit fram en ny kaross och han har använt McLaren som förebild. Det är samma mekanik under skalet. Kanske den nya karossen kan få en ny köparkrets att hitta bilarna?
Bilarna har fått grönt ljus från Sportvagnsmästerskapet att delta i RS-klassen om de så önskar. Frågan är bara vem som kommer att bli först att beställa ett exemplar inför säsongen 2022?
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se