Det var en liten racingtävling när Sportvagnsserien körde på Anderstorp. För många av sportvagnarna var det första gången som de körde på den klassiska GP-slingan, men som vanligt var bullret det stora samtalsämnet. Många hade verkligen försökt att tämja ljudet och de flesta lyckade också. Men tyvärr fick en del packa ihop och åka hem före racet för att de inte klarade gränsvärdet 95 db.
Roadsportklassen anfördes av Mats Ohlsson, men han fick tyvärr vika in i depån redan efter formeringsvarvet efter något tekniskt problem. Då fick Lars Svensson chansen att dominera racet från start till mål med sin Ester Seven. Tvåa kom Lars-Göran Nilsson i en Porsche och Christer Almqvist blev trea med sin Caterham 7. Samtliga körde Roadsport A. Roadsport B och C kördes i samma heat och i B vann Anders Eriksson före Patrik Petersson och i C vann Molle Robertsson före Mattias Dahlin och Erling Larsson.
Modsportklassen fick köra den korta bansträckningen då de inte alls kunde komma under decibellgränsen. Bengt Johansson tog ledningen med sin grymma AC Cobra. Björn Andersson försökte att hänga på några varv med sin skönsjungande Porsche med dubbelturbo, men han insåg snart att tysk teknik inte rådde på amerikansk råstyrka denna gång. Det var endast dessa två herrar i Modsport 1. I klass 3 vann Magnus Olsson före Christer Nilsson och Emil Larsson.
I sista heatet, som också var det största, körde RS och RS 1800 och det var 19 bilar som kom till start. Vi fick se en härlig fight mellan Hans Karinen och Anders Gabrielsson, som utklassade övriga fältet. Hans lyckades vinna före Anders och på tredje plats kom Peter Andersson. I RS 1800 klassen, som tidigare hette Clubman, fick Svein Langholm något elfel och rullade in i depån på formeringsvarvet. Det var inget allvarligt fel utan bilen startade igen och han fick starta sist från depån. Svein körde i ett ursinnigt tempo och plockade placering efter placering. När han till sist tampades om ledningen med Sören P Christensen så krokade de ihop och for av banan. En mycket förvånad Anders Dagh körde över mållinjen som segrare endast 0.2 sekunder före en vilt spurtande Svein Langholm. Flemming Bendixen blev trea endast 0.5 sekunder efter segraren. Sveins varvtider var tre sekunder bättre än de andras så andraplatsen sved säkert för honom.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se