Den kanske största överraskningen vid helgens tävlingar var Modsportklassen. De har fört en allt mer tynande tillvaro de sista åren och frågan man har ställt sig är när klassen skulle dö ut helt. Men nu blåser nya friska vindar. 14 bilar kom till start.
Modsport är modifierade sportbilar. Ofta mycket fina hantverk som är så unika att de bara finns i sitt enda exemplar. Här kan man verkligen se hur skaparglädjen har fått härja fritt i många fall. Modsports talesman Bo Anckarman var helt lyrisk: -”Det är ju helt fantastiskt att det äntligen har vänt. Nu tror jag att det kommer ännu fler och kör när de ser att det finns en klass värd namnet att köra i igen”, sa Bo.
I racet blev det en kamp mellan Stefan Pfister, Sören Trygg, Bengt Johansson och Mats Hildingsson. Mats som kör en klass tre-bil var mycket imponerade att se. Bengt tog över ledningen och körde först över mållinjen, men fick sedan tidstillägg för att han hade tjuvstartat. Segern gick därför till Stefan Pfister före Sören Trygg och Peter Eriksson som gjorde en fenomenal uppkörning från sin sistaplats. I klass tre vann Mats före Joakim Unnebäck och Marie Carlsson.
Racersportvagnarna körde tre olika klasser i samma heat. Ulf Alm snurrade av redan under bron. -Orutin från min sida, sa Ulf, - Jag förivrade mig med mina kalla däck. Thomas Nilsson hade bra fart på sin PRC Opel och vann RS före Peter Eriksson och Fredrik Sigbjörnsson. På frågan varför Thomas var så snabb i år jämfört med i fjol svarade han: - Det enda som jag egentligen har ändrat på är en ny frontsplit, annars är det samma grejer. I Clubmanklassen fick vi äntligen se en svensk överst på pallen. Johan Westerberg vann före danskarna Sören P Christensen och Flemming Bendixen. Klassen har dominerats av danskar och norrmän några år, men i år är det kanske Sveriges tur igen. Den tredje klassen var historiska Racersportvagnar och där vann Per Reimann före Michael Royson och Lars-Göran Itskowitz.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se