Årets femte SSK-helg kördes på Falkenbergs snabba motorbana. För första gången i år fick SSK-förarna köra i regn. Sportvagnsserien var också med liksom Riksmästerskapet för Superkart.
Superkart var det största heatet med 18 deltagare. Lars-Åke Björk var snabbast i kvalet och den ende som körde varvet under 50 sekunder. Per-Olov Ogeborn var tvåa och Michael Wärn trea. I racet var Michael Wärn snabbast. Han skapade en lucka som bara växte. Per-Olov, Lars-Åke och Marcus Nyberg hade en härlig fight och bytte platser med varandra hela racet igenom. Lars-Åke tog andraplatsen, åtta sekunder bakom Michael. Marcus blev trea och Per-Olov fick punktering och fick bryta. Jag hade ingen aning om att de var så långt efter, sa Michael. Jag tittade inte bakåt förrän jag passerade mållinjen och då fanns det ingen där, fortsatte Michael. I Div 2 vann Helge Skjeveland före Anders Öberg.
I andra racet missade Michael Wärn starten och kom iväg sist. Tomas Roosemark var bäst i regnet och han vann med tre sekunder före Per-Olov. Det var hård kubbning om tredjeplatsen mellan Lars-Åke och Marcus där Lars-Åke drog längsta strået. I Div 2 vann Anders Öberg före Helge Skjeveland.
Fyndbörsen Cup bjöd på en sensation. Christoffer Graff tog pole. Han har övergett Clion och kör istället vidare med Ford Puman som han lånade senast. Leif Blyberg var tvåa. En kul jämförelse var att Leifs tid bara hade räckt till femte startposition bland Renaultjuniorerna!
Men Christoffer hade bekymmer. Han hade bara trean och fyrans växlar. Det fanns ingen möjlighet att laga på plats. I starten var Leif något före in i chikanen på yttern. Christoffer lyckades inte hålla sin bil utan gled in i sidan på Leif som fick ta vägen över sandfållan. Christoffer tog hand om ledningen med Leif tätt bakom. Banan började torka upp men fästet var förrädiskt. Leif bromsade på en blöt fläck och kanade in i Christoffers bil. Båda kunde fortsätta, men Leif tappade fart. Martin Svensson, som debuterade i förra tävlingen, tog sig upp på andra plats. Leif tog sig i mål som trea, men parkerade strax efter målgång. -Kylaren är mosad, det blir inget andra race idag, konstaterade Leif som inte missat en start sedan 1999. På 93 starter hade han bara brutit tre innan dagens tävling!
I det andra racet var Martin tuffast i starten och tog ledningen. Men Christoffer var snart förbi och sedan var det inget snack om vem som skulle bli etta och tvåa. Kjell Holgersson höll tredjeplatsen, men var uppvaktad av Reinhold Daubner. Bakom dessa två kom Felix Körling smygande. I sista kurvan försökte han köra om Reinhold på yttern. Reinhold lyckades inte hålla in sin bil utan kanade mot Felix som hamnade på sidan i sandfållan. -Jag gör allt för publiken, sa Felix som redan hunnit med tre snurrningar under helgen. -Jag borde väl ha fått flest stilpoäng i helgen i alla fall, sa en munter Felix.
I Volvolägret var det upprörda känslor. Årets nyhet är ju att även S40 modellen ingår i Originalconceptet. Något som skapat huvudbry för att få till en så jämn serie som möjligt. I Falkenberg var det klar fördel S40 som kvalade in på första(Niclas Olsson), andra(Thomas Guttormsen) och fjärde plats(Gustav Rantzow). I starten var Niclas Olsson snabbast iväg från sin poleplats. Men han fick en liten knuff av "Sunkan" i chikanen och snurrade. Från sista plats jagade han sig upp genom fältet och lyckades ta segern från Thomas Guttormsen i sista kurvan. Jan Sundkvist blev trea. Efter Niclas uppvisning var debatten igång igen. Även i andra racet tog Niclas hand om ledningen, men bakom honom blev det en startkrasch. Säkerhetsbilen fick komma ut så att man kunde bärga en bil i sandfållan. Gustav Rantzow gick i depå för att rensa bort sand ur fälgarna och anslöt fältet på sista plats. När fältet släpptes igen kunde Niclas enkelt kontrollera fältet före Jonas Nilsson och Per-Erik Jonsson. Gustav kom ångande från sin sistaplats och körde upp sig ända till tredjeplatsen. Thomas Guttormsen kunde trots punktering köra i mål på femte plats. Efter detta race väntar säkert nya diskussioner hos Volvo.
Bland Renault Juniorerna var Nina Dahlin tillbaka efter sin rullning senast. Hon gick runt och bjöd hela depån på rulltårta! Det var inte så lätt för henne att köra bilen igen, men hon kämpade på och lyckades genomföra hela helgen, bra kämpat Nina! Mårten Hansen var snabbast i kvalet före Jesper Ojala och Andreas Ahlberg. Det regnade när starten gick för första race och Andreas Ahlberg gnuggade sina händer. Alla tre förarna kom i bredd mot första kurvan. Mårten bromsade sist och tog ledningen före Andreas och Jesper. På andra varvet övertog Andreas ledningen, men det varade inte länge, Mårten var snart förbi igen. Andreas började tappa lite och fick släppa såväl Jesper som Daniel Kressin förbi sig. Mårten vann med 0.3 sekunder före Jesper. Daniel hade halkat av så Andreas tog tredjeplatsen. -Nu blir pappa glad, sa Jesper efteråt. I andra racet var det inget snack, Jesper ledde från start till mål. Mårten Hansen kom tvåa och Daniel Kressin trea.
I Qwinsta Trophy tog Jörgen Hansson pole, men det var ingen munter Jörgen. En ventil brast och han åkte hem för att sätta i reservmotorn. Tyvärr fungerade inte reservmotorn som den skulle så det blev inga race för Jörgen. Detta var röda mattan för Enar Viktorsson som hade världens chans att koppla greppet i tabellen. Men det blev inte Enars helg heller. I första racet försvann bromsarna fram men han lyckades ändå hanka sig i mål på tredje plats. I regnet klev gamle mästaren Reine Bergström fram och vann före Anders Svensson. Jörgen debuterade med sin nybyggda bil på Raceweek senast och medgav att vädret hjälpte honom till seger den här gången. Av bara farten vann han även det andra racet före Anders med Kenneth Ekström på tredje plats.
SSK Classic fick en ny deltagare. Claes Hanström har kört en Alfa Romeo i Modsport i många år och hade nu bestämt sig för att byta klass. I båda racen vann Jörgen Adlén före Ulf Andersson och Claes Hanström.
I Modsport var det kamp mellan Stefan Pfister och Jaan Tolli. Efter ett tag började Ingvar Sand få upp värmen i däcken en bit ned i fältet och han började sin klättring mot toppen. Han övertog ledningen och gick först i mål. Vid den tekniska efterkontrollen visade det sig dock att hans bakvinge satt högre än taket på bilen varvid han diskades. Samma sak blev det för Kenneth Nilsson. Segern gick därför till Jaan Tolli före Stefan Pfister och Villy Zielinski.
I Roadsport hade Christer Almqvist tagit pole, men i racet var det Jan Brolund som var bäst. Christer blev tvåa före Lars Macklin. Dessa tre körde Roadsport A. I B vann som vanligt Mikael Wiklund. Emil Löveryd kom tvåa och Anders Eriksson trea. Ingen körde i C.
RS och Clubman körde ihop. Det var bara två RS-bilar med. Den ena tog pole och det var Tomas Nilsson. Svein Langholm fick problem med växellådan. Han åkte till Malmö och lagade lådan på natten och den var monterad i bilen igen kl 04.00 på söndag morgon. Han körde aldrig kvalet varför han fick starta sist. I racet var Tomas klart snabbast och han byggde upp en betryggande lucka ned till övriga fältet. Mats Lundkvist bröt ett styrstag och parkerade illa varför säkerhetsbilen fick gå ut. Detta gynnade naturligtvis Svein Langholm som redan hade hunnit upp till fjärde plats i Clubmanklassen. När fältet släpptes igen tog åter Tomas kommandot och vann RS och totalsegern. Petter Berger kom tvåa och vann Clubmanklassen före Stewart Stjernholm och Svein Langholm. I Clubmanmästerskapet delar nu Petter och Svein på ledningen. Finalen som körs i Anderstorp den 16:e september blir helt avgörande.
Nästa race för SSK-Serien är "En dag på racerbanan" som körs den 2:a september.
Då får allmänheten lufta sina bilar och dessutom kör Fyndbörsen Cup ett race tillsammans med Volvo Original Cup.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se