Både Sportvagnsserien och Historiska Racing Cupen hade årspremiär på Kinnekulle Ring. Största nyheten var Ginetta Cup. Leif Lindstöm i Linköping är initiativtagaren bakom den nya klassen. Han tog hem en bil som Patricia Nordén körde på finalen i fjol. Under vintern kom det 21 beställningar. I helgen fanns 17 bilar på plats. –Det känns jättekul att så många förare ville vara med redan från början. I England tog det tre år att bygga upp klassen till den här storleken, sa Lindström som redan fått beställning på ytterligare två bilar. Bilen heter Ginetta G20 och är en plastkaross på ett röramschassi som väger 680 kg. Motorn är en Ford Zetec, samma som sitter i en Formel Ford Zetec. –Engelsmännen tar verkligen detta på allvar då de har sänt fyra mekaniker och en hel Van med reservdelar till första tävlingen, sa Lindström.
Förhandsfavorit till seriesegern är Rikard Bengtsson som vann Radicalmästerskapet 2005. –Jag vet inte om jag är favorit egentligen. Det är en väldigt annorlunda bil mot Radicalen. Jag har inte kört en meter med Ginettan innan jag kom hit och det är dessutom första gången jag kör på Kinnekulle, sa Rikard inför start. Han lärde sig banan snabbt, för han tog pole inför första racet. Det blev dramatik redan på uppvärmningsvarvet då andreplacerade Hampus Rydman snurrade av banan och fastnade i en sandfålla. Safetycar fick köra ytterligare två varv innan Rydman hade hunnit bärgats. Rikard tog starten, men passerades snart av Johan Lindbrandt som bjöd på hårt motstånd. Rikard jagade strax bakom, men plötsligt snurrade han av banan. –Det måste ha varit skräp på banan för bilen släppte blixtsnabbt utan förvarning, sa Bengtsson. Innan han fick upp farten igen passerade Jenna Brorsson. Bengtsson jagade ikapp, men Brorsson höll i mot ända till målflaggen. Premiärsegern gick alltså till Lindbrandt. –Jag har kört mycket gokart, men det här var första tävlingen med en bil, sa Lindbrandt.
Det andra racet bjöd på en publikfriande kamp där Bengtsson och Lindbrandt bytte positioner i täten hela racet igenom. Lindbrandt vann även det andra racet. Jenna Brorsson kom trea. På sista varvet krokade Henrik Gustafsson och Peter Simons ihop och Simons hamnade upp och ned. Efter att ha kanat 50m på störtburen kunde han kliva ur oskadd. Störtburen hade klarat smällen bra. Hampus Rydman, som startade sist efter snurren inför första racet, körde upp sig till sjätte plats i mål.
Clubman och RS körde i samma heat som vanligt. RS-bilarna för en tynande tillvaro. De tycks inte kunna få något riktigt fotfäste i Sverige. Annat är det med Clubmangänget som är en trogen samling entusiaster från Sverige, Norge och Danmark. De har en härlig kamratskap och de har gemensam middag vid varje tävling. Det blev jämnt mellan de bästa förarna i både RS och Clubman där Petter Berger vann båda racen före Svein Langholm. I RS vann Anders Berger det ena och Thomas Nilsson det andra racet.
Modsport har återigen tre klasser i år. Kenneth Nilsson kom med en vidareutvecklad Scatto med nya sidepods. Stefan Pfisters son Alexander körde sitt livs första race. Nilsson vann det första racet före Peter Eriksson och Bo Johansson. I andra racet var Stefan Pfister tillbaka bakom ratten och han körde upp sig och vann före Nilsson och Eriksson.
I Roadsport var det Christer Almqvist som vann båda racen före Bo Johansson och Jesper Markusson alla kör i A. Det var ganska jämnt fördelat med förarna mellan de olika klasserna. Kul att se att C-klassen äntligen har fått några bilar igen.
Nästa race är Velodromloppet i Karlskoga den 16-17 juni.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se