För tredje året i rad arrangerade MK Scandia Vårracet på Mantorp Park för sportvagnar och standardvagnar från Sportvagnsmästerskapet och Stockholms Sportvagnsklubb (SSK). Vädret visade sig från sin bästa sida med strålande sol hela helgen.
Lite småkyligt var det dock på morgonkvisten när det första Roadsportheatet rullade ut till start. Torbjörn Isaksson fick sämsta möjliga start på säsongen då han sköt motorn redan på utvarvet! Loppet rödflaggades redan innan det hade hunnit startas (!) och banan fick saneras. En kvart senare gick starten och det blev en kamp i täten mellan Toni Berggren och Magnus Mårtenson. Berggren avgick som segrare till sist med 1.5 sekund tillgodo till Mårtenson. Lars Macklin tog hand om tredjeplatsen. Till andra racet hade Macklin kommit igång ordentligt då han lyckades vinna knappt före Berggren och Mårtenson. Debutanten Sixten Mineur körde brett och publikfriande och tog två fjärdeplatser. Samtliga körde i Roadsport A. I B-klassen vann hemmaföraren Jonas Jonsson första racet före Jonas Gräf och Max Lindblom. I andra var det ombytta roller när Gräf vann före Jonsson och Rolf Dawidsson.
Roadsport C mönstrade 14 bilar till start, samtliga av märket Mazda MX-5, trots att tävlingen inte ingick i MX-5 Cup! Anders Träff var snabbast i kvalet och han tog också starten, men fick snart svårt att freda sig mot den snabbe Christoffer Waern. Waern tog sig snart om och höjde tempot ytterligare ett snäpp så att inte ens Träff hängde med. Waern vann med sex sekunder före Träff och Hans Drangel. I Roadsport C vänder man på topp sex till andra racet. Lars Olsson hamnade därför i pole och han tog ledningen från start före Niclas Larsson och Marcus Fabricius. Det blev några sevärda varv i början av racet, men i slutänden blev prispallen exakt densamma som i första racet.
Radical-klassen körde ihop med SPVM denna helg och som vanligt var det en del förare som passade på att köra i RS-klassen också. Finska stjärnskottet Jani Hjerppe startade RS-klassen från pole och han vann klart före Peter Johansson och Seppo Mäntylä. Hjerppe vann även andra racet, med ännu större marginal. Hans landsman Mäntylä tog hand om andraplatsen före Hans Johansson. Clubman-klassen körde i samma heat och där segrade Hans Tullsten i första racet före Fredrik Hanström och Mats Lundkvist. Tullsten vann även andra racet före Hanström, ingen mer bil kom i mål.
Hjerppe hade fått upp farten och han vann båda sprintracen i Radical före Erik Stillman. Mäntylä och Simon Hultén delade på tredjeplatserna. Radical körde ett 40-minutersrace också. Hjerppe fullbordade en perfekt helt genom att vinna även i långloppet, men tävlingsledningen hade synpunkter på hur starten hade gått till och Hjerppe fick en minuts tidstillägg. En något förvånad Erik Stillman fick därför kliva upp överst på pallen före Thea Olsen och Simon Hultén.
Verktygsboden Modsport mönstrade det största startfältet med 21 bilar på griden. Fredrik Mauritz Blomstedt tog ledningen från pole, men han tappade fart efter några varv. Då klev Jonas Jansson fram och vann före klubbkompisen Toni Berggren, som dubblar i år. Niklas Mårtensson kom trea. Jansson kör i klass 1 medan Berggren och Mårtensson kör i klass 2. Jansson vann således klass 1 före Per Gustavsson och Blomstedt. Berggren och Mårtensson hade Fredrik Ström på tredjeplatsen. I klass 3 vann Arne Nyman före Kent Heijel och Andreas Ekvall. I andra racet vann Jansson igen, nu före Blomstedt och John Erik Öberg. I klass 2 vann Berggren före Mårtensson och Leif Andersson. Klass 3 vanns av Heijel före Ekvall och Joakim Strid.
Ginettaklassen har körts i Sverige sedan 2007. Först med G20-modellen och på senare år även med G40-modellen. Till årets säsong delade man för första gången på klassen. G40 kör med STCC och G20 får köra ihop med Modsport. I denna första tävling i detta format vann Joakim Strid båda racen före Daniel Axelsson och Anders Ekdahl.
Nästa tävling körs på Kinnekulle Ring sista helgen i maj
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se