Sveriges största racingtävling, Svenskt Sportvagnsmeeting, kördes för 39:e gången på Ring Knutstorp. Drygt 280 förare startade! Lägg där till alla som kördes Sportvagnsrallyt och alla märkesklubbar som ställde ut sina fina klenoder så förstår ni alla vilken succé det var. Trots att både TTA och STCC hade race samtidigt verkade inte detta drabba SSM i alla fall, det var välfyllt med publik överallt.
Lördagsracen kördes i regn, men på söndagen sken solen från en klarblå himmel. Roadsport C var helgens största heat (av 14) med 29 bilar på startgriden. Det är stor dominans av Mazda Miator i klassen och i kvalet var de sex första bilarna av märket Mazda. Ronnie Hofberg tog pole före Andreas Halbig och Tobias Nyström. I första racet smög Torkel Kristensson upp från fjärde startrutan och tog segern före Halbig och Hofberg. I andra racet vänder man på de sex första. Hofberg och Halbig tog sig snabbt upp till täten och de duellerade fram till mål där Hofberg vann med endast fem hundradelar före Halbig! Nyström kom trea.
I Roadsport A och B fick vi se en del nya ansikten och bilar. Hans Egonsson tog pole före Lars Macklin och Patrik Rydh. I vätan i första racet blev det stora omkastningar i fältet. Det verkade passa BMW bäst. B-föraren Martin Gistell vann från 13:e! startspår före Andreas Halbig (A), som dubblerade i helgen, också i en BMW. Regerande mästaren Macklin (A) kom trea med sin Hult Healey. Mikael Pettersson kom trea i A med sin Audi TT med fyrhjulsdrift. Han hade nog inget emot att det regnade! Max Lindblom kom tvåa i B och Joakim Birgersson kom trea. I andra racet var det bara A-bilar i topp och då vann Henric Månsson före Macklin och Rydh. Gistell vann B före Joachim Osbeck och Birgersson.
Modsport mönstrade sitt största startfält på många år med 28 bilar på griden. Segermaskinen Joakim Granfors stod i pole före Bo Johansson och hemmaföraren Jaan Tolli. Tolli glänste i regnet då han vann enkelt före Johansson och Kenneth Nilsson. Regerande mästaren Granfors fick ett jobbigt race. Redan på första varvet kände han att bilen kändes konstig. Först trodde han att det var olja på banan, men när han såg att bilarna framför honom inte verkade ha problem med fästet misstänkte han att det var något fel på bilen varför han gick i depå redan efter ett varv. Han hoppade ur bilen för att kolla om något hjul satt löst när han märkte att det inte fanns något mönster på däcket vänster bak!??!? Plötsligt insåg han sitt misstag. - Jag pratade med folk samtidigt som jag bytte däck på bilen. Jag måste ha blivit så distraherad att jag helt enkelt satte på tre regndäck och ett slicks, sa Granfors. Han hoppade in i bilen och fullföljde racet ett varv efter täten. Bo Johansson kom inte bara tvåa totalt, han vann klass II före Arne Parnheden och Ronnie Hofberg. I klass III vann Henrik Pihl före Peter Simons och Niklas Falk. I andra racet var det ingen tvekan om däcksval. Granfors med fyra slicks vann enkelt före Tolli och Nilsson. I klass II vann Parnheden före Lars Macklin och Krister Andero. Klass III vanns av Pihl före Simons och Falk.
RS-klassen har kämpat hårt för att överleva och det har till och med varit tävlingar helt utan dessa bilar, men i år har det ramlat in en hel del nya bilar i klassen och nu var det för första gången på 10 år fler RS-bilar än Clubman (som man kör ihop med). Thomas Stamreus (RS) stod i pole för Stefan Mumm (Clubman) och Åke Bornebusch (RS). Stamreus vann första racet före Claus Möller (RS), som startat långt ned i fältet, och Mumm. Bornebusch kom trea i RS. Bjarne Mumm kom tvåa i Clubman före Jonny Thomsen. I andra racet blev det en fight mellan Stamreus och Möller om ledningen som slutade med att de krokade ihop i första kurvan och Stamreus tvingades bryta med trasig hjulupphängning. Möller vann RS före Peter Olsson och Henrik Andersen. Clubman vanns av Stefan Mumm före Thomsen och Bjarne Mumm.
Det kördes även ett antal klasser för historiska racerbilar.
Nästa deltävling körs på Anderstorp om en månad.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se