Som så många gånger förr kördes finalen för Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg under stortävlingen Falkenberg Classic. Nästan 100 sportvagnar var anmälda till tävlingen som totalt hade 260 startande förare!
I Jarls Bilservice Modsport var det så många förare anmälda att man inte kunde garantera startplats för alla! SPVM fick fint besök när Jan Brunstedt valde att lufta sin fina Audi R8 LMS. Han fick montera den minsta restriktorn för att han inte skulle bli allt för överlägsen, men han hade ändå inga problem att vinna båda racen. Villy Zielinski och Mattias Andersson turades om att göra honom sällskap på pallen.
Krister Andero vann det första racet i Jarls Bilservice Modsport II före Kent Johansson och Ronnie Hofberg. Det andra racet vanns av Johansson före Hofberg och Henrik Pihl.
I Jarls Bilservice Modsport III har Per Gustavsson gått obesegrad genom säsongen, men den fina sviten sprack i finalen. Niklas Mårtensson vann före Thomas Larsson med Gustavsson som trea. Mårtensson vann även andra racet, nu före Gustavsson och Larsson. Gustavsson behövde inte vinna, han fick tillräckligt med poäng för att vinna både klassen och SPVM totalt! Mattias Andersson blev mästare i Jarls Bilservice Modsport I och Ronnie Hofberg blev mästare i Jarls Bilservice Modsport II.
Tillväxten är god inom SPVM och till nästa säsong räknar man med att behöva dela även på Modsportheatet. Gärde Wesslau Roadsport har haft den delningen redan ett par år. Gärde Wesslau Roadsport AB kör i ett heat och C i ett eget.
Henric Månsson vann båda finalracen i Gärde Wesslau Roadsport A. Anders Edlund kom tvåa i båda racen, och det räckte för att han skulle vinna klassen. Toni Berggren och Magnus Mårtensson tog var sin tredjeplats. Martin Gistell tog en dubbelseger i Gärde Wesslau Roadsport B före Pär Fredriksson och Anton Svensson i båda racen. Här var det Fredriksson som vann klassen på sin jämnhet. Gistell tog inte mindre än åtta segrar under året mot Fredrikssons enda, men Gistell hade en kass helg på Kinnekulle tidigare i år som grusade hans segerchanser.
I Gärde Wesslau Roadsport C har Kent Heijel och Andreas Halbig bjudit på härliga fighter hela året, utom vid förra tävlingen i Karlskoga där Halbig inte alls rådde på Heijels fart. Heijel ledde således inför finalen, men det var långt ifrån klart vem som skulle ta hem mästerskapet. Halbig lyckades vinna första finalen före Heijel och Erik Blixt. Heijel fick dock känningar av andnöd under racet och tvingades tyvärr avstå andra finalen då han inte visste om känningarna skulle komma tillbaka. Halbig vann andra racet före Blixt och Ulf Andersson och blev därmed mästare för andra året i rad. – Det är en bitterljuv seger, jag hade hellre haft en fight med Heijel, nu är det andra året i rad som jag vinner för att Heijel inte kan köra finalen och det känns inte lika kul, sa Halbig.
I heatet för RS & Clubman börjar det dyka upp allt fler Radicalbilar, vilket är trevligt. Johnny Thomsen vann båda finalheaten i RS-klassen i just en Radical. Hans Söderholm kom tvåa och Peter Ovner kom trea i första racet. I andra kom Johan Thanasinaris tvåa och Johan Kylberg kom trea. Thomsen vann RS-klassen i år. Stefan Deleuran Mumm vann båda racen i Clubmanklassen. Magnus Andersson och Jan Strand var närmast bakom i första racet och Bjarne Mumm och Strand var närmast bakom i andra racet. Magnus Andersson vann Clubmanklassen.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se