Det klassiska Kanonloppet i Karlskoga har anor ända tillbaka till 1950. Under många år var just denna tävling den mest tongivande i Sverige och vi har sett många stjärnor passera revy. På senare år har Kanonloppet varit en del i STCC-kalendern, men i år provade man en nytt koncept. Tävlingen kördes som en ren sportvagnshelg. Frågan är om det någonsin har samlats så många sportvagnsklasser på en och samma gång på svensk mark?
Swedish GT var huvudklass med riktigt snabba bilar från Ferrari, Porsche, Lotus, Aston Martin, Ginetta och BMW. De körde två sprintrace och ett långlopp över 50 minuter. Det första sprintracet kördes i regn. Henric Skoog tog kommandot från start. Martin Nelson låg hela tiden bakom och bevakade, men han fick aldrig riktigt chansen att köra om och han körde i mål som tvåa, slagen med endast 0.4 sekunder. Martin Sventén körde i mål som trea och vinnare i GT4-klassen före Magnus Holmström och Peter ”Poker” Wallenberg. Regnet slutade precis innan andra racet skulle starta. Det gjorde däcksvalet knepigt för förarna. Till sist var det bara Håkan Ricknäs som vågade chansa på slicks. Rickard Göransson drog iväg som en raket och lämnade övriga fältet bakom sig. Ricknäs slet lite i början av racet, då han hade svårt att få upp temperaturen i däcken. Banan torkade upp och snart syntes det att Ricknäs hade gjort rätt val. Han plockade placering efter placering och efter halva loppet låg han på andra plats. Han jagade ikapp Göransson, men han körde rutinerat och han lyckades sträcka ut en liten lucka på varje raksträcka. Till sist satsade Ricknäs allt på ett kort då han dök på innern i Ejes på sista varvet, men Göransson svarade och det blev plåtkontakt. Båda lyckades komma igång och Göransson tog segern före Ricknäs. Göransson kör i GTA och Ricknäs i GT4 varför båda blev vinnare i alla fall! Patrik Skoog och Matteo ”Babalus” Santaponte kom tvåa och trea i GTA och Daniel Haglöf och Hampus Rydman kom tvåa och trea i GT4.
Finalen inleddes på våt bana och alla startade på regndäck. Nelson tog starten före Skoog, men tyvärr krokade de ihop på första varvet och Skoog tvingades uppsöka depån med en punktering. Nelson lämnade över ledningen till Richard Göransson. När Henric Skoog lämnade över ratten till pappa Patrik passade teamet på att byta till slicks, då banan hade börjat torka upp. Det var rätt beslut, men tyvärr var de allt för långt efter för att hinna köra ikapp. Patrik visade i alla fall att han var klart snabbast på banan. Göransson körde i mål som segrare före dagens överraskning; Andraplatsen togs av Fredrik Behring och Kenneth Pantzar, som inledde helgen med att ta var sin nolla i sprintracen. Snacka om revanch! ”Poker” Wallenberg/Daniel Haglöf kom trea totalt och de vann GT4 och därmed fick de även en fri start till en Europaseriens final för GT4 på Monza senare i höst! Magnus Holmström/Håkan Ricknäs kom tvåa i GT4, slagen med mindre än en sekund! Henric & Patrik Skoog spurtade in på femteplatsen totalt och trea i GTA. John Vella och Martin Sventén ledde GT4-klassen när de tvingades bryta med motorproblem. Richard Göransson och Martin Nelson fick ta emot Tommy Petersons vandringspris, en modellbil i silver med Ronnie Peterson.
I Ginetta GT5 Challange fick vi återigen besök av regerande mästaren Dennis Strandberg, som egentligen kör i Europaserien i år. Han startade från pole, men han liksom många andra, fick problem i regnet och tvingades ta till både gräsmattor och escaperoads. Den som körde mest felfritt var Niclas Lindström som vann före Strandberg och Bror Ellfolk. I andra racet gjorde inte Strandberg några misstag. Han vann klart före Ellfolk och Jesper Prytz. I G20-klassen vann Anders Hedensjö båda racen medan Joakim Strid och Daniel Axelsson delade broderligt på de övriga pallplatserna.
Radical är Sveriges snabbaste sportvagnsklass, men tyvärr fick vi inte se så många bilar i helgen. Under helgens regniga förhållanden var de inte så snabba som vi är vana att se dem heller! Marcus Jönsson tog en dubbelseger före Nicolai Aaberg Hansen från Danmark. På tredjeplatserna fick vi se två olika finländska förare som delade bil. I första racet körde Arttu Mäkelä och i andra var det Seppo Mäntylä.
Sportvagnsmästerskapet var på plats med sina åtta klasser. Jarls Bilservice Modsport var största klassen med totalt 27 bilar uppdalade i tre underklasser. Gamle mästaren Joakim Granfors var tillbaka i gammal fin form då han drog ifrån det övriga fältet och vann med 21 sekunder före Mattias Andersson och Bengt Johansson. I Modsport II vann Johan Armskogh före Kent Johansson och Marcus Stålheim. I Modsport III vann Per Gustavsson före Thomas Larsson och Karl-Arne Källström. Första racet kördes på torrt underlag, men andra regnade det. Granfors tog kommandot igen, men tyvärr tvingades han bryta då bilen kändes ”underlig”. Han hittade inget fel, men vågade inte chansa på att fortsätta. Armskogh var den som behärskade det hala underlaget bäst och han vann totalt, fast han kör i klass II! Klass I vanns av Jonas Jansson före Mattias Andersson och Jaan Tolli. Klass II blev det som sagt Armskogh före Kent Johansson och Torkel Kristensson. I klass III vann Per Gustavsson före Thomas Larsson och Pär Fredriksson.
Gärde Wesslau Roadsport är också en stor klass, som är uppdelat i två heat, en för A och B och en för C. De snabbaste bilarna kör i A. Anders Edlund vann dubbelt i A. I första racet kom Toni Berggren tvåa och Henric Månsson trea och i andra kom Lars Macklin tvåa före Berggren. I B vann Martin Gistell dubbelt före Roger Fredriksson. Ulrich Richter kom trea i första och Anders Eriksson kom trea i andra.
I C-klassen har vi blivit bortskämda med härliga publikvänliga fighter, men denna gång uteblev spänningen då de bästa förarna drog ifrån i täten. Kent Heijel tog ledningen från pole och han vann med fem sekunder före Andreas Halbig och 12 sekunder före Erik Blixt. Det var mera fight mitt i fältet. Inte ens den omvända startordningen hjälpte mer än ett varv innan Erik Blixt hade tagit kommandot före Heijel och Halbig och de gick i mål i den ordningen. (Vid finalen tillkommer fler bilar då det även är final för MX-5 Cupen och då lär vi få se på fight igen!)
I RS & Clubmanheatet passade de flesta Radical-förarna på att dubblera och köra RS. Nicolai Aaberg Hansen vann båda RS-heaten före Johan Kylberg. Jesper Prytz kom trea i första och Jonny Thomsen kom trea i andra. I Clubman vann Magnus Andersson före Marie Carlsson och Mats Lundkvist i första. Carlsson vann andra före Andersson och Pete Roberts.
Sist, men absolut inte minst var Porsche Challenge. De hade ett stort startfält och de körde mycket fint och diciplinerat. De var indelade i inte mindre än sju (!) underklasser! Första racet vanns av Franck Århage före Geir Svendsen, Roger Hydén, Magnus Landell och Robin Sundkvist. I andra racet vann Svendsen före Hydén, Århage, Sundkvist och Landell.
Man passade på att köra ett inbjudningsrace för pressen med de nya Legendsbilarna. Detta är en ny satsning från Karlskogas sida. Bilarna ser ut som 30-tals Fordar i miniatyr med platskaross. Under skalet sitter en Yamahamotor på 140 hästkrafter. De kommer att köra en serie på onsdagar under september månad med dessa bilar och kända förare. Klassen är stor i Finland och Danmark och nu gör Karlskoga ett allvarligt försök att etablera klassen här i Sverige. I helgens race vann Linus Pröjtz från Teknikens Värld före Erik Gustavsson Expressen, Lars Wizell EU-Byrån, Jens Trulsson Auto Motor & Sport och Bengt Sundler NWT. Förarna hade det riktigt roligt.
Vid sidan av alla tävlingsbilar fick vi se några sportvagnsklubbar som ställde ut sina bilar och man kunde även köpa lite minnessaker, som t ex modellbilar och gamla böcker.
Mike Luff summerade helgen så här: - Vi är nöjda med det mesta – nu vet vi mycket mer och kan gör detta bättre nästa år.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se