I fjol kördes ett helt nytt koncept när Kanonloppet arrangerades i Karlskoga. Då var det fokus på Sportvagnar och alla sportvagnsklasser i Sverige kördes på en gång. Årets upplaga byggde på samma bakgrundstanke, med vissa modifikationer...
Alla sportvagnsklasser från Sportvagnsmästerksapet var med plus STCC, Carrera Cup, Porsche Sports Cup, Swedis GT och Legends, som har blivit den nya flugan i racingsverige. Legends var största klassen med 35 bilar.
STCC, Carrera Cup och Legends körde sina race på lördagen, medan alla sportvagnsklasserna kördes på söndagen. Det var strålande sol och 6000 åskådare under helgen.
Legends har blivit den stora flugan senaste året. Det är små röramsbilar med plastkarosser som ser ut som 30-tals bilar från USA. Alla har likadana chassin och lika drivlinor, med en motorcykelmotor på 140 hästkrafter. De går inte så våldsamt fort, men är mycket underhållande att köra. När det så kom 35 bilar till start blev de den trevligaste klassen att titta på. Jan ”Flash” Nilsson tog pole före Emil Persson. Dessa två duellerade i båda racen och turades om att leda loppen. Persson vann båda racen före ”Flash”. Förre MC-stjärnan Christer ”Cralle” Lindholm kom trea i båda racen. Hockeyspelaren Jörgen Jönsson deltog också i racet. Han slutade på 28:e plats i första racet och han bröt andra...
Jarls Bilservice Modsport var största sportvagnshetet med 26 bilar på startlinjen. Andreas Boström tog pole med dryga sekunden före Carl-Henrik Strömnes! I första racet ryckte Boström åt sig en liten lucka redan på första varvet och sedan hade han ”arbetsro” ända till mål. Strömnes körde i mål som tvåa, men han blev diskad efteråt då hans bil vägde över de maximala 1400 kg som en sportvagn får väga. Andraplatsen gick därför till Jonas Jansson och Alexander Pfister kom trea. Håvard Kollen vann Modsport II före Krister Andero och Johan Armskogh. Robert Gustafsson vann Modsport III före Kent Heijel och Anders Träff. Boström vann även andra heatet, men nu var det två Modsport II bilar närmast bakom! De båda Ginetta G50-förarna Kollen och Hampus Rydman. I klass I kom Pfister tvåa och Jansson trea. I klass II kom Armskogh trea. I klass III vann Gustafsson före Heijel och Ulf Andersson.
Gärde Wesslau Roadsport delades upp i två heat. I det ena körde A och B och i det andra kördes C. Anders Edlund startade från pole, men det var Magnus Mårtenson som var kvickast iväg. Han ledde några varv innan Edlund tog över ledningen. Mårtenson gav sig dock inte utan hängde med ända till mål. Edlund vann med endast 0.7 sekunder. Fredrik Isaksson kom trea. Andra racet började likadant, men här fick Mårtenson äntligen köra i mål som vinnare. Edlund tappade fart på slutet, men han kom tvåa före Kenneth Sundfors. I B-klassen vann Rikard Niva första racet före Niklas Falk och Malin Eriksson. Niva dubblade, för han hör ju egentligen hemma i klass C. I andra racet vann Niklas Falk före Gunnar Östlund, inga andra från B-klassen kom i mål...
Rikard Niva hade åter en mycket lyckad helg. Vi minns ju hans framgångar under förra tävlingen på Ring Knutstorp. Nu vann han båda racen i C + en seger i B (och en bruten). Christer Gellerstedt kom tvåa i båda racen, men han var inte ens nära Niva. Erik Blixt tog två tredjeplatser.
Radical, RS & Clubman körde i samma heat. Mattias Moberg tog pole med sin Radical och han ledde racet ända till sista varvet. Han gjorde ett litet misstag i andra kurvan och det räckte för att Marcus Jönsson kunde överta ledningen och sno segern från Moberg. – Jag låg bakom och bevakade hela racet igenom. Jag visste att jag inte kunde köra förbi om han inte gjorde något misstag. När missen kom tog jag chansen och vann, sa Jönsson. Simon Hultén kom trea. Jönsson vann även andra racet före nykomlingen Henning Enqvist och Hultén. I RS-klassen vann Thomas Stamreus båda racen före Jonny Thomsen och Johan Kylberg. I Clubman vann Ronnie Hofberg båda racen. I första kom Hasse Tullsten tvåa och Pete Roberts trea. I andra kom Roberts tvåa före debutanten Pontus Rastbäck.
Ginetta GT5 Challenge hade fått en ny huvudsponsor till helgens tävling i Lackdepån. Mästaren från 2013, Dennis Strandberg, gjorde comeback och därmed var det 19 Ginettor till start! Regerande mästaren Niclas Lindström tog pole, endast åtta hundradelar före Strandberg! Lindström tog ledningen, men missade en växel i ingången till depåkurvan och tappade därför flera platser. Jesper Pryts touchade honom och snurrade. Båda fick börja om och jaga. Lindström lyckades ta sig upp på andra plats och var faktiskt bara sekunden efter Strandberg i mål. Prytz hade fler bilar att köra om och han lyckades ta sig upp till fjärde plats. Niclas Harbig tog tredjeplatsen. Strandberg vann även det andra racet före Lindström och nu tog Prytz tredjeplatsen. I G20-klassen tog Joakim Strid en dubbelseger, men han fick verkligen jobba för segrarna. Otto Gullberg, Kalle Berggren och Robin Lassander var med i striden om pallen hela tiden. Till sist slutade Lassander tvåa och Berggren trea i första racet och i andra kom Gullberg tvåa och Berggren trea.
Swedish GT i STCC´s upplaga är en blek kopia av det mästerskap vi har sett tidigare år. Mångfalden har också försvunnit tyvärr. Endast två bilar var av andra märken än Porsche. Martin Nelson körde sitt första race i år och han tog pole med sin Ferrari 458. Han delade bil med Richard Göransson, men det räckte ändå ”bara” till en tredjeplats. Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg tog ännu en seger med sin fräcka Lamborghini Huracán. Ola Nilsson och Thomas Karlsson kom tvåa. Haglöf och Wallenberg vann även det andra racet, den sjätte segern i rad! Nilsson & Karlsson kom tvåa igen och Magnus Öhman kom trea. Inga bilar körde i GT-4 klassen denna gång.
Unge uppstickaren Robin Hansson tog pole i Porsche Carrera Cup i andra racet medan Johan Kristoffersson tog pole i första. Kristoffersson gjorde en kanonstart och fick genast en lucka till övriga fältet. Jocke Mangs och Hansson försökte hänga på. Mangs körde i kapp Kristoffersson och han försökte sticka in nosen i hårnålen, men Kristoffersson stängde och Mangs klättrade högt med sin bil på Kristoffersson och fick 30 sekunders tillägg som straff. Kristoffersson vann före Hansson och Oscar Palm. Kristoffersson tog ledningen även i andra racet, men blev omkörd av Hansson. Dock tilldömdes Hansson en drive thrue för tjuvstart. Kristoffersson vann racet och säkrade redan nu titeln i årets serie. Mangs kom tvåa och unge danske talangen Mikkel Overgaard Pedersen kom trea efter en brysk omkörning av Philip Morin.
Porsche Sports Cup visade upp en stor blandning av olika Porschemodeller. Lars Gustafsson vann båda racen före Per Arne Lunde och Kenneth Sundfors.
I STCC var Thed Björk omutlig på sin egen hemmabana. Han var snabbast i båda kvalen och han vann det första racet före teamkompisen Fredrik Ekblom. Mattias Andersson gjorde en kanonstart och tog hand om tredjeplatsen, vilken han höll ända in i mål. Det blev som vanligt kaos och mycket påkörningar i andra heatet med den omvända startordningen. Efter ett par smällar hade plötsligt Mattias Andersson tagit ledningen med god marginal. Fredrik Ekblom hade startat från nionde rutan och han jobbade sig metodiskt upp genom fältet. Mattias höll ett stadigt grepp om ledningen. Han jagar sin 100:e seger i karriären och den första för Dacia, men så låste han upp bromsarna i Ejes och höll så när på att hamna i sandlådan. Han kom igång igen, men nu var försprånget borta. Ekblom övertog ledningen på nästa varv och han vann före Andersson och Richard Göransson. Det blev inget firande på pallen efteråt då Ekbloms pappa hade avlidit tidigare under morgonen. Det var mycket starkt gjort av Fredrik att orka köra ändå och dessutom vinna racet!
Tävlingen blev uppdelad i två olika delar, eftersom inte alla klasser körde på samma dag. Om Sportvagnsmästerskapet kan man säga att de hade stora startfält med få krascher och krockar, medan förhållandet var omvänt i STCC...
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se