Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade årets andra Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring. Det var samma klasser som vid premiären, det vill säga alla SSK-klasserna samt Sportvagnsmästerskapet med Gärde Wesslau Roadsport, Jarls Bilservice Modsport, RS, Clubman, Ginetta och Radical.
Fredagen och lördagen präglades av mycket regn, medan söndagen var torr och blåsig. De flesta racen kördes på söndagen, medan alla kval kördes i regn på lördagen.
Radical körde ett kort och ett lite längre race. Simon Hultén tog pole, men i sprintracet fick han ge sig mot Marcus Jönsson, som vann med dryga sekunden. Mattias Moberg kom trea.
Enduranceracet kördes över 40 minuter. Hultén tog en stadig ledning, men tyvärr tvingades han bryta efter ett oljeläckage. Efter ett snabbt förarbyte av bröderna Mattias och Fredrik Moberg tog de över ledningen, men de tvingades tyvärr också bryta. Marcus Jönsson gick återigen segrande ur striden före Nicolai Hansen och Johan Kylberg.
Otto Gullberg bemästrade regnet bäst i kvalet för Ginetta GT 5 Challenge. Topp tre bestod faktiskt av G20-modellen! Regerande mästaren Niclas Lindström startade först från åttonde rutan i första racet, men han jobbade sig upp och vann före Robin Lassander och Otto Gullberg. I G20-klassen vann Lassander före Gullberg och Kalle Berggren. I andra racet fick Lassander bryta redan på första varvet. Lindström vann igen, nu före Jesper Prytz och Joakim Strid. Strid vann G20-klassen före Berggren och Gullberg.
Heatet med RS & Clubman har i drygt 10 år dominerats av Clubmanbilarna. Thomas Stamreus har varit den store RS-kämpen som hållt fanan högt för RS och äntligen har det vänt för RS-klassen! De har fått ett gott tillskott av Radicalbilar, som passar på att få mera körtid i RS-klassen. Nicolai Hansen tog pole, men den evige klasspappan Stamreus vann första racet före Hansen och Jonny Thomsen. Stamreus ledde andra racet när han blev vänd av Peter Johansson och tvingades bryta. Thomsen vann före Hansen och Anders Dahg. I Clubman fick vi se samma palltrio i båda racen när Hasse Tullsten vann före debutanten Ronnie Hofberg och Lars Rosenblad.
Gärde Wesslau Roadsport C dominerades fullständigt av Mazda MX-5 denna gång. Samtliga bilar kom från samma Japanska fabrik! Niklas Kristiansson tog pole, men i första racet fick han släppa två bilar. Erik Blixt vann före Thomas Thorén och nämnde Kristiansson. Med den omvända startordningen för topp sex startade Anders Träff i pole bredvid Ulf Andersson. Andersson var snabbast iväg och ledde några varv. Christer Gellerstedt hade skruvat bort sig fullständigt i första racet och slutade först på 13:e plats. I andra racet gjorde han en fin uppkörning och slutade tvåa bakom Erik Blixt, som vann igen. Träff slutade trea. Unge Blixt har verkligen utvecklats i år och med denna dubbelseger i ryggen lär han bli svårstoppad resten av säsongen!
Anders Edlund går fram som en ångvält i A-klassen med sin Westfield. Det blev ännu en dubbelseger, men Henric Månsson gjorde allt för att hänga med och han ledde några varv i början av andra racet. Han fick stryk med halvsekunden i båda racen. Magnus Mårtenson blev trea i båda racen. I B vann Joachim Osbeck första racet före Anton Svensson och Anders Eriksson. I andra blev det omvänt då Svensson vann före Osbeck och Max Lindblom.
Niklas Mårtensson var snabbast i kvalet i Jarls Bilservice Modsport III, men det gick inte lika bra i race ett. Roger Fredriksson vann före Fredrik Hedberg och Kent Heijel. Tyvärr blev det en otäck smäll i andra racet. Ingen förare kom till skada, men två bilar blev illa tilltygade. Hedberg vann före Mårtensson och Heijel.
Andreas Boström gjorde comeback med nybyggd BMW i Jarls Bilservice Modsport I. Han kunde dock inte rå på regerande mästaren Mattias Andersson som tog ännu en dubbelseger. Boström tog båda andraplatserna. Jonas Jansson kom trea i första och nykomlingen Carl-Henrik Strömnes tog sin första pallplats när han kom trea i andra.
I Modsport II vann Rydman det första racet, som kördes i regn. Rydman är alltid snabb i regn. Peter Eriksson kom tvåa och Henrik Pihl kom trea. I andra racet vann Johan Armskogh före Rydman och Sten Jarl.
SSK´s ungdomsklass Renault Junior Cup visade riktig propagandakörning. Trots att det var 12 debutanter ute på banan samtidigt och trots att startfältet innehöll 14 unga och hungriga förare såg vi ytterst få incidenter! Michael Haflidason startade från pole. Han ledde komfortabelt, men tyvärr tappade han koncentrationen ett ögonblick och vips kanade han av i regnet. Han kom snabbt igång igen, men då hade han tappat två placeringar. Carl Jansson tog sin första seger. Filip Sandström kom tvåa. Andra racet kördes på torr asfalt. Vi fick se många fina omkörningar. Bäst lyckades Emil Sonesson från Bengtsfors MotorClub. Han startade i sjätte rutan, men körde upp sig och vann sin första seger före Haflidason och Tobias Moberg.
I VolvoCupen var norrmannen Erik Halvorsen snabbast i kvalet och han första racet på ett övertygande sätt och han passade även på att slå banrekordet för klassen. Oscar Hillström kom tvåa och Fredrik Wiborg kom trea. I andra racet vände man på topp åtta. Magnus Hasselström stod i pole. Edvin Hellsten stod bredvid honom. Hellsten tog starten, medan Hasselström lyckades hålla resten av fältet bakom sig i flera varv. Till slut orkade han inte hålla emot längre och han tappade snabbt några platser. Det var härliga fighter, men ingen orkade hämta in Hellsten som vann racet. Jimmy Andreasson kom tvåa och Halvorsen kämpade sig upp till tredje.
SSK Klass 1 kördes till sammans med Volvo. Stina Sjöman vann första racet före Ella Benje. Sjöman vann även andra racet före Johan Persson och Benje.
I det stora standardvagnsheatet tog Jesper Ojala pole. Ojala vann heat ett före Peter Eriksson och Sten Jarl. I andra gjorde John Erik Öberg en fin uppkörning och vann före Eriksson och Alexander Pfister.
Nästa tävling för Sportvagnsserien blir årets största tävling; Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp första helgen i juli. SSK kör i Falkenberg sista helgen i juni.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se